ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第38号 (11B1b)

学校にとって役に立つスクールカウンセリングとは何か? -東日本大震災で起きた「心理主義化」への対応からの検討-

http://hdl.handle.net/10295/3086
http://hdl.handle.net/10295/3086
bdc9b297-c47e-4033-91e1-18b374c8930e
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis38(203).pdf jis38(203).pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-25
タイトル
タイトル 学校にとって役に立つスクールカウンセリングとは何か? -東日本大震災で起きた「心理主義化」への対応からの検討-
その他のタイトル
その他のタイトル What is useful school counseling for school ? Study from the dealing with  "psychologism" caused by the Great East Japan Earthquake
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 スクールカウンセリング
主題
主題Scheme Other
主題 心理主義化
主題
主題Scheme Other
主題 コンサルテーション
主題
主題Scheme Other
主題 社会構成主義
主題
主題Scheme Other
主題 心理療法
主題
主題Scheme Other
主題 東日本大震災
主題
主題Scheme Other
主題 school counseling
主題
主題Scheme Other
主題 psychologism
主題
主題Scheme Other
主題 consultation
主題
主題Scheme Other
主題 social constructionism
主題
主題Scheme Other
主題 psychotherapy
主題
主題Scheme Other
主題 the Great East Japan Earthquake
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 柴田, 健

× 柴田, 健

柴田, 健

Search repository
SHIBATA, Ken

× SHIBATA, Ken

en SHIBATA, Ken

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 スクールカウンセラーの学校教育への浸透に伴い,学校教育の「心理主義化」が問題と
なっている.2011年3 月に発生した東日本大震災に伴い,秋田県は多数の被災転校生を受
け入れることとなり,これをきっかけに急激な「心理主義化」が進んだ.被災転校生には
「心の傷」があるという言説が流布し,学校に緊急スクールカウンセラーが導入され,被
災転校生のカウンセリングや教員へのコンサルテーションが行われることとなった.筆者
は緊急スクールカウンセラーの一人として,教員へのコンサルテーションを中心に活動
した.コンサルテーションを行うに当たっては,「心の傷」言説に与することなく,転校
生受け入れの際に教員が行った活動や工夫を明らかにするというインタビュアーの役割を
取った.本稿では,3 つのコンサルテーション活動について報告し,社会構成主義的心理
療法の観点から考察を行った.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 With the introduction of the school counselor
to school education, "psychologism in school
education" has become a problem. As a result of
the Great East Japan Earthquake that occurred in
March 2011, Akita Prefecture has accepted a large
number of transfer students from the disaster
areas. Along with this, Sudden “psychologism”
has progressed. A discourse that transfer
students have“ psychological trauma” was spread,
emergency school counselor is introduced into the
school, and counseling for the transfer students
and consultation for the teachers were carried
out. As one of the emergency school counselor, I
decided to center activities counseling for teachers.
In carrying out the consultation, I did not adopt
the “psychological trauma” discourse, took the
role of the interviewer that clarified the activities
and ideas that teachers have made at the time
of transfer student acceptance. In this paper, I
reported the consultation 3 activities, and discussed
from the point of view of social constructionism
psychotherapy.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 38, p. 203-212, 発行日 2016-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:30:18.406597
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3