@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00002725, author = {柴田, 健 and SHIBATA, Ken}, journal = {秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要}, month = {Mar}, note = {スクールカウンセラーの学校教育への浸透に伴い,学校教育の「心理主義化」が問題と なっている.2011年3 月に発生した東日本大震災に伴い,秋田県は多数の被災転校生を受 け入れることとなり,これをきっかけに急激な「心理主義化」が進んだ.被災転校生には 「心の傷」があるという言説が流布し,学校に緊急スクールカウンセラーが導入され,被 災転校生のカウンセリングや教員へのコンサルテーションが行われることとなった.筆者 は緊急スクールカウンセラーの一人として,教員へのコンサルテーションを中心に活動 した.コンサルテーションを行うに当たっては,「心の傷」言説に与することなく,転校 生受け入れの際に教員が行った活動や工夫を明らかにするというインタビュアーの役割を 取った.本稿では,3 つのコンサルテーション活動について報告し,社会構成主義的心理 療法の観点から考察を行った., With the introduction of the school counselor to school education, "psychologism in school education" has become a problem. As a result of the Great East Japan Earthquake that occurred in March 2011, Akita Prefecture has accepted a large number of transfer students from the disaster areas. Along with this, Sudden “psychologism” has progressed. A discourse that transfer students have“ psychological trauma” was spread, emergency school counselor is introduced into the school, and counseling for the transfer students and consultation for the teachers were carried out. As one of the emergency school counselor, I decided to center activities counseling for teachers. In carrying out the consultation, I did not adopt the “psychological trauma” discourse, took the role of the interviewer that clarified the activities and ideas that teachers have made at the time of transfer student acceptance. In this paper, I reported the consultation 3 activities, and discussed from the point of view of social constructionism psychotherapy.}, pages = {203--212}, title = {学校にとって役に立つスクールカウンセリングとは何か? -東日本大震災で起きた「心理主義化」への対応からの検討-}, volume = {38}, year = {2016} }