ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 医学系研究科・医学部
  2. 20B 本学紀要
  3. 20B1b 秋田大学医学部保健学科紀要
  4. 第12巻2号 (20B1b)

新生児・乳児モデルを使用した小児看護学演習による対象理解の導入としての効果

http://hdl.handle.net/10295/309
http://hdl.handle.net/10295/309
46001694-f709-4e3d-8736-b399d4241173
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004257438.pdf KJ00004257438.pdf (682.8 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2007-12-14
タイトル
タイトル 新生児・乳児モデルを使用した小児看護学演習による対象理解の導入としての効果
その他のタイトル
その他のタイトル Images Formed of Neonates and Infants in Child Health Nursing Practice utilizing Neonate and Infant Models
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 小児看護学演習
主題
主題Scheme Other
主題 新生児・乳児モデル
主題
主題Scheme Other
主題 イメージ化
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 糠塚, 亜紀子

× 糠塚, 亜紀子

糠塚, 亜紀子

Search repository
平元, 泉

× 平元, 泉

平元, 泉

Search repository
Nukazuka, Akiko

× Nukazuka, Akiko

en Nukazuka, Akiko

Search repository
Hiramoto, Izumi

× Hiramoto, Izumi

en Hiramoto, Izumi

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は新生児・乳児モデルを使用した小児看護学演習において,学生が新生児および乳児をどのようにイメージしたかを明らかにし,対象理解の導入としての効果を検討することを目的とした.短期大学看護学科2年生67名を対象に,小児の養護の演習終了後の感想をデータとし,質的・帰納的に分析した.結果,【小児看護技術の特徴】,【子どもの特性】,【感想・課題】,【愛着】,【養育者への思い】のカテゴリが得られた.【小児看護技術の特徴】が最も多く記述され,演習は学生にとって技術習得の意味が大きかった.【子どもの特性】では,子どもの成長発達上の特徴を示す内容が記述され,学生は子どもの特性を具体的にイメージできた.【愛着】,【養育者への思い】では,学生は子どもに対する愛着を喚起し,養育者へも思いを及ばせていることから,子どもとその家族も含めて,看護対象の理解を深めたと思われる.以上より,モデルを使用することは,子どもの早期イメージ化をはかり,対象理解の導入としても有効な教授方法であることが示唆された.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The present study aims to determine the images that students form of neonates and infants after completing a course on child health nursing practice utilizing neonate and infant models. Furthermore, the effect as introduction of object understanding is examined. Sixty-seven second-year college nursing students were surveyed after completing the child health nursing practice course, and data were qualitatively and inductively analyzed. The following categories were identified: "characteristics of child health nursing techniques", "characteristics of children", "impressions and topics", "affection" and "concerns for guardians". Content was highest for the category of "characteristics of child health nursing techniques", suggesting that students valued most the nursing techniques taught on the course. The category of "characteristics of children" contained items that were related to the growth and development of children, and enabled the students to form concrete images of children. The categories of "affection" and "concerns for guardians" included items that were related to affection toward children and concerns for their guardians, suggesting that the students gained an understanding of children and their families within the scope of nursing. Taken together, the findings indicate that the use of models for introducing study subjects may be an effective teaching method enabling students to quickly form images of children.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学医学部 保健学科紀要

巻 12, 号 2, p. 145-151, 発行日 2004-10-29
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13478664
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11834061
出版者
出版者 秋田大学医学部
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 12:05:22.958655
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3