ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第44号 (11B1b)

特別支援学校における自閉症の主体性を育む授業づくりの検討

https://doi.org/10.20569/00005943
https://doi.org/10.20569/00005943
3f8fa07d-00d2-4d9b-868d-16d4aafc4517
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis44(63).pdf jis44(63).pdf (3.7 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-04-26
タイトル
タイトル 特別支援学校における自閉症の主体性を育む授業づくりの検討
言語 ja
タイトル
タイトル Improving Lesson Planning to Foster Autism Independence in Special Needs Schools
言語 en
言語
言語 jpn
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 自閉症
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 主体性
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 授業づくり
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 autism
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 independence
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 lesson improvement
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00005943
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
作成者 小野, 直子

× 小野, 直子

ja 小野, 直子

en ONO, Naoko

Search repository
高田屋, 陽子

× 高田屋, 陽子

ja 高田屋, 陽子

en TAKADAYA, Yoko

Search repository
櫻田, 佳枝

× 櫻田, 佳枝

ja 櫻田, 佳枝

en SAKURADA, Kae

Search repository
武田, 篤

× 武田, 篤

ja 武田, 篤

en TAKEDA, Atsushi

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 自閉症のある児童生徒への教育においては,これまで障害特性に配慮した数多くの教育 実践が報告されてきている.一方で,知的障害を伴う自閉症のある児童生徒の主体性を育 むことに焦点をあてた授業づくりについては十分に検討されてきていない.そこで,特別 支援学校で自閉症の教育にあたる教師を対象に,授業実践の現状を明らかにするためにア ンケート調査を行った(研究Ⅰ).その結果,自閉症の主体性を育む指導に対する教師の 自己評価は,障害特性に配慮した指導に対する自己評価に比べ,有意に低い結果を示した. その要因として,主体性を育む指導を行う際のスキルの難しさと,主体性を育む指導に対 する教師間の意識の違いが関与していることが推察された.そこで,知的障害を伴う自閉 症のある児童生徒の主体性を育む授業づくりのスキルの向上と意識の共有を図るため,授 業デザインに「安心・安定」と「自発・主体」を示すアイコンとピクトグラムを取り入れ,その有効性を検討した(研究Ⅱ).その結果,これらの方法は,知的障害を伴う自閉症のある児童生徒の主体性を育む授業づくりを進める一つの方法として有効であることが確認された.
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In the education of children with autism, many lesson practices that take into consideration the characteristics of disabilities have been reported so far. On the other hand, lessons that focus on fostering the independence of autism have not been fully considered. In this study, we conducted a questionnaire survey on the current state of class practice for teachers who are teaching autism at special needs schools. The teacher's self-evaluation for the instruction that fosters the independence of autism showed significantly lower results than the self-evaluation for the instruction that considered the disability characteristics. It was speculated that the factors involved were the difficulty of skills in teaching to foster independence and the difference in consciousness among teachers in teaching to foster independence. In order to improve the skills and share awareness of lesson creation that fosters autism independence, we have incorporated icons and pictograms that show ""safety / stability"" and ""spontaneity / independence"" into the lesson design. As a result, it was confirmed that these methods are effective as a method for creating lessons that foster the independence of autism."
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 44, p. 63-75, 発行日 2022-03-31
収録物識別子
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2432-8871
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:44:38.385438
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3