@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00005630, author = {小野, 直子 and 高田屋, 陽子 and 櫻田, 佳枝 and 武田, 篤 and ONO, Naoko and TAKADAYA, Yoko and SAKURADA, Kae and TAKEDA, Atsushi}, issue = {44}, journal = {秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要}, month = {Mar}, note = {自閉症のある児童生徒への教育においては,これまで障害特性に配慮した数多くの教育 実践が報告されてきている.一方で,知的障害を伴う自閉症のある児童生徒の主体性を育 むことに焦点をあてた授業づくりについては十分に検討されてきていない.そこで,特別 支援学校で自閉症の教育にあたる教師を対象に,授業実践の現状を明らかにするためにア ンケート調査を行った(研究Ⅰ).その結果,自閉症の主体性を育む指導に対する教師の 自己評価は,障害特性に配慮した指導に対する自己評価に比べ,有意に低い結果を示した. その要因として,主体性を育む指導を行う際のスキルの難しさと,主体性を育む指導に対 する教師間の意識の違いが関与していることが推察された.そこで,知的障害を伴う自閉 症のある児童生徒の主体性を育む授業づくりのスキルの向上と意識の共有を図るため,授 業デザインに「安心・安定」と「自発・主体」を示すアイコンとピクトグラムを取り入れ, その有効性を検討した(研究Ⅱ).その結果,これらの方法は,知的障害を伴う自閉症の ある児童生徒の主体性を育む授業づくりを進める一つの方法として有効であることが確認 された. In the education of children with autism, many lesson practices that take into consideration the characteristics of disabilities have been reported so far. On the other hand, lessons that focus on fostering the independence of autism have not been fully considered. In this study, we conducted a questionnaire survey on the current state of class practice for teachers who are teaching autism at special needs schools. The teacher's self-evaluation for the instruction that fosters the independence of autism showed significantly lower results than the self-evaluation for the instruction that considered the disability characteristics. It was speculated that the factors involved were the difficulty of skills in teaching to foster independence and the difference in consciousness among teachers in teaching to foster independence. In order to improve the skills and share awareness of lesson creation that fosters autism independence, we have incorporated icons and pictograms that show "safety / stability" and "spontaneity / independence" into the lesson design. As a result, it was confirmed that these methods are effective as a method for creating lessons that foster the independence of autism.}, pages = {63--75}, title = {特別支援学校における自閉症の主体性を育む授業づくりの検討}, year = {2022} }