Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2021-05-17 |
タイトル |
|
|
タイトル |
機械学習の構成理解を促すためのAIアプリプログラミングの授業開発 |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
AI(人工知能) |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
機械学習 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ジェスチャコントロール |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
技術科教育 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Artificial Intelligence(AI) |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Machine Learning |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Gesture Control |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Technology education |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
micro:bit |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20569/00005680 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
別タイトル |
|
|
その他のタイトル |
AI application programming development to promote understanding of machine learning in the classroom |
著者 |
秋山, 政樹
花田, 守
菅家, 久貴
本多, 満正
AKIYAMA, Masaki
HANADA, Mamoru
KANKE, Hisataka
HONDA, Mitsumasa
|
内容記述(抄録) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
AIやIoT等の科学技術・イノベーションの急速な進展に伴って,子どもにAIを活用したプログラミングを学ばせる政策や取組みが先進国を中心に見られる現状である.今回,筆者らは,中学生に機械学習の構成への理解から機械が学習するプロセスを学べるAIアプリ教材とAIアプリ作成のプログラミングの授業を開発した.開発教材は,マイコンボードに内蔵の加速度センサを用いてジェスチャ認識するAIであり,その動作プロセスで処理されるデータを中学生が実際に観察・記録してジェスチャの判別処理を辿ることで,機械学習の構成理解を促すことを目指すものである.本研究では,開発のAIアプリを活用し,従前の「計測・制御」と「ネットワークを利用した双方向性のあるコンテンツのプログラミング」の学びを統合した授業づくりを行った. |
内容記述(抄録) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
With the rapid progress of scientific and technological innovation in Artificial Intelligence (AI)and the Internet of Things(IoT), policies and efforts to teach programming using AI to children can be seen mainly in developed countries. The authors of this paper have developed teaching materials that allow junior high school students to understand the structure of machine learning and the process of learning by machines through programming lessons for creating AI applications. The developed teaching materials use gesture recognition based AI with an acceleration sensor built into the microcomputer board. This setup enables junior high school students to understand machine learning structure by observing and recording how data is processed and following how gestures are distinguished in real-time. In this research, the authors have created a lesson that integrates ‘measurement and control’ and ‘interactive programming using a network’ by utilizing the developed AI application. |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
号 43,
p. 161-172,
発行日 2021-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2432-8871 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12777702 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター |
著者所属 |
|
|
|
秋田県八郎潟町立八郎潟中学校 |
著者所属 |
|
|
|
秋田大学教育文化学部附属中学校 |
著者所属 |
|
|
|
秋田県男鹿市立男鹿東中学校 |
著者所属 |
|
|
|
愛知教育大学 |