WEKO3
アイテム
小学生の国語誤用の収集・分析と指導法開発に関する研究(2)
https://doi.org/10.20569/00003610
https://doi.org/10.20569/000036107d8780b9-6536-4f7f-a611-0459cd2ec6b9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-09-11 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 小学生の国語誤用の収集・分析と指導法開発に関する研究(2) | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | How to teach Japanese essay writing to Japanese elementary school students : Through an analysis of errors in the students' essays (2) | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 国語 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 作文 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 誤用 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 音読 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 推敲 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 協働 | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Japanese language | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | composition/essay writing | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | error | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | oral reading | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | elaboration | |||||||||
主題 | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | cooperation | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20569/00003610 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
作成者 |
成田, 雅樹
× 成田, 雅樹
× Narita, Masaki
|
|||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | 研究成果の顕著な点を述べる. 1 点目.国語誤用の修正指導には,予防のための指導と,文章推敲の指導の2 種類がある.この2 つは,予防から初めて推敲に進める順序で行うことが効果的である. 2 点目.国語誤用の修正は,ペアやグループで行うことが効果的である. 3 点目.国語誤用の修正は,音読しながら行うことが効果的である. 4 点目.国語誤用を防ぐためには,なぜ誤りであるのか,修正案はなぜ正しいといえるのか,はっきり説明させることが効果的である. In this study the author analysed errors in the essays which Japanese elementary school students wrote during Japanese language classes. As a result of the analysis, the author found that the following four teaching techniques are effective in helping the students notice and correct their errors:(1)there are two stages in dealing with students' errors in writing(i.e., before writing for prevention and after writing for elaboration), and making use of the two stages is effective for improving their writing skills;(2)the activity of correcting errors is effective when it is conducted in pairs or in groups;(3)the activity of reading their essay aloud helps students notice their errors; and(4)in order to prevent errors, it is effective to have students explain, in their own words, why their original version is incorrect and why the revised version is correct. |
|||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 en : Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University 巻 40, p. 15-27, 発行日 2018-02-28 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |