ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第38号 (11B1b)

道徳科授業への「内容の改善」と「指導方法の工夫」の取り込み -学習指導要領一部改正に対応する道徳科授業をめざす-

http://hdl.handle.net/10295/3081
http://hdl.handle.net/10295/3081
9ce3a383-6d9c-4806-bf03-0f44fb09bd08
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis38(155).pdf jis38(155).pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-25
タイトル
タイトル 道徳科授業への「内容の改善」と「指導方法の工夫」の取り込み -学習指導要領一部改正に対応する道徳科授業をめざす-
その他のタイトル
その他のタイトル Improving moral education class as required by the Revised Course of Study:  with emphasis on students’ stages of moral development and active-learning
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 道徳教育
主題
主題Scheme Other
主題 学習指導要領
主題
主題Scheme Other
主題 私たちの道徳
主題
主題Scheme Other
主題 発達段階
主題
主題Scheme Other
主題 指導上の工夫
主題
主題Scheme Other
主題 moral education
主題
主題Scheme Other
主題 the Course of Study, Our Moral(Watashitachino dotoku)
主題
主題Scheme Other
主題 stages of moral development
主題
主題Scheme Other
主題 improvement of instructional methods
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 角谷, 昌則

× 角谷, 昌則

角谷, 昌則

Search repository
佐藤, 修司

× 佐藤, 修司

佐藤, 修司

Search repository
KAKUTANI, Masanori

× KAKUTANI, Masanori

en KAKUTANI, Masanori

Search repository
SATO, Shuji

× SATO, Shuji

en SATO, Shuji

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿は,学校教育法施行規則の一部改正により「特別の教科」となった道徳授業のあり
方に関し,学習指導要領で特に強調されるようになった,子どもの「発達段階」に応じる
こと,および「指導上の工夫」を加えることの2 点の内実を,実践的な文脈で解き明かし
てゆくものである.一部改正前の学習指導要領においてもこの2 点は言及されていたが,
学習指導要領一部改正後は,生徒間の道徳性の発達段階や特性における‘差異’を教師が
捉え,その違いをもって問題解決的な言語活動を活発に展開することに,この2 つの点の
積極的な意義があると解される.ただその実現のためには,生徒の発達段階や特性の違い
を的確に捉え,かつ効果的な言語活動の土台となる学級づくりの力量が,教師に備わって
いることが鍵となるのである.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Japan’s revised Course of Study(Gakushu shido
yoryo)particularly insists that the moral class
teaching should be reorganized by corresponding
to the different developmental levels of morality
among children and also by introducing the activelearning.
This paper argues how these two points
can be successfully achieved at Japanese junior
high schools.
Our Moral, or “Watashitachino dotoku”, a new
workbook the Ministry of Education introduced
before the revision, was a well-designed and easyto-
use material in terms of organizing a moral
class with a plenty of students’ activities involved.
With this workbook, together with the previous
Course of Study, it seems that there is no strong
reason to insist those two points in the new Corse
of Study.
This paper, however, reveals the significance of
underlining the two points that the differences in
morality, values and characters among children can
be considered and deliberately used as vital factors
to stimulate thinking and promote discussions
among students. This will allow teachers to realize
‘thinking and discussing’ moral class the Ministry
of Education intends to achieve.
This paper also points out that teachers are
required to be capable of properly understanding
such differences in order to apply them to the
class and maintain good human relations between
teachers and students and also among themselves
for effective discussions. This is indeed a matter of
how well teachers observe and organize students
in daily school life situations; the success and
failure of moral class depends on the quality of
management of the class.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 38, p. 155-164, 発行日 2016-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:30:22.016355
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3