ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第38号 (11B1b)

創作ダンスの熟練教師指導映像に対する学生の認知 -大学院「教材開発論」の授業を通して-

http://hdl.handle.net/10295/3072
http://hdl.handle.net/10295/3072
c321dddf-a2ad-468f-84bd-e3c042ec20c7
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis38(59).pdf jis38(59).pdf (1.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-25
タイトル
タイトル 創作ダンスの熟練教師指導映像に対する学生の認知 -大学院「教材開発論」の授業を通して-
その他のタイトル
その他のタイトル Master students’ cognition of teaching concepts and  methods after watching experimental creative dance teaching videos
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 学習者の認知
主題
主題Scheme Other
主題 創作ダンス
主題
主題Scheme Other
主題 教師教育
主題
主題Scheme Other
主題 大学院教育
主題
主題Scheme Other
主題 熟練者の指導
主題
主題Scheme Other
主題 student cognition
主題
主題Scheme Other
主題 creative dance
主題
主題Scheme Other
主題 teacher education
主題
主題Scheme Other
主題 experimental teacher’s teaching
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 松本, 奈緒

× 松本, 奈緒

松本, 奈緒

Search repository
MATSUMOTO, Naho

× MATSUMOTO, Naho

en MATSUMOTO, Naho

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究の目的は創作ダンスの熟練教師指導映像に対する大学院生の認知について明らか
にすることである.研究対象者は3 名の大学院生であり,既に中学校,高等学校の保健体
育教諭と小学校教諭の免許を持っているが学部でのダンス経験はない者であった.30分
の長さの指導映像2 種を観察後,対象者は気づいた点を自由記述し,KJ法にてまとめた.
本研究によって,熟練者のダンス指導の映像を見ることにより,大学院生は明確な目標の
提示,教材の工夫,様々な学習者への関わり方等の教育学的に成功裏の授業構造について,
また,表現につながる手段,多様な動き,認め合い評価等のダンスの特性に合った具体的
な方法の2 つの側面で気づくことが確認できた.従って,それまでのダンス経験がほとん
どない受講者であっても,熟練者のダンス指導に触れることによってダンスの指導の工夫
や教材,場の設定,学習過程,声かけ等様々な事項が学習できたことが明らかとなった.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study was to investigate
Master students’cognition of teaching concepts
and methods after watching experimental creative
dance teaching videos. The study subjects were
three Master students with PE teacher license and
elementary school teacher license but with no prior
experience taking dance class at university. After
watching two thirteen minutes creative dance
teaching video which learn themes‘newspaper’
and ‘gather and spread’, master students wrote
points they notice and made diagram through
KJ method. After that researcher add making
group and construction bigger theme for clearer
understating. As outcome four big theme and
nine small theme emerged. As big theme, clear
goal presentation, subject matter device, teaching
means and process suits a specific characteristic
for creative dance, variety feedbacks for students
emerged. This study shows through watching
experimental master student learned educational
successful construction and particular teaching
means and teaching process, feedback for creative
dance.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 38, p. 59-66, 発行日 2016-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:30:27.832730
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3