ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第31号 (11B1b)

学社融合のマネジメントに関する研究 -秋田県大潟村における実践から-

http://hdl.handle.net/10295/2653
http://hdl.handle.net/10295/2653
bfff460c-6da7-4aa6-a12a-52d9deb566f1
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis31(161).pdf jis31(161).pdf (6.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-08-31
タイトル
タイトル 学社融合のマネジメントに関する研究 -秋田県大潟村における実践から-
その他のタイトル
その他のタイトル A Study of Management in Fusion of School and Social Education:Through challenge in Ogata Village,Akita prefecture
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 学社融合
主題
主題Scheme Other
主題 マネジメント
主題
主題Scheme Other
主題 境界人
主題
主題Scheme Other
主題 紙芝居
主題
主題Scheme Other
主題 大潟村
主題
主題Scheme Other
主題 Fusion of School Eucation and Social Education
主題
主題Scheme Other
主題 Management
主題
主題Scheme Other
主題 Boundary agent
主題
主題Scheme Other
主題 Kamishibai
主題
主題Scheme Other
主題 Ogata Village
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 薄井, 伯征

× 薄井, 伯征

薄井, 伯征

Search repository
USUI, Noriyuki

× USUI, Noriyuki

en USUI, Noriyuki

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 八郎潟の干拓と大潟村の歴史を後世に伝えるため,博物館の収蔵資料を用い,中学校・博物館・地域住民の学社融合により「大潟村歴史紙芝居」を開発した.本研究ではその実践過程を整理し,学社融合のマネジメントを行う「境界人」としての行動と結果を検証するとともに,マネジメント上の課題について検討した.その結果,(1)少人数グループでの歴史学習は,生徒・学習支援者双方にメリットがあること,(2)フィールドワークは生徒が地域の歴史を実感し,理解する上で極めて有効であること,(3)生徒の意欲の偏りをなくすためにはグループ分けに工夫が必要であること,(4)生徒の意志決定と合意形成支援には,教師と学習支援者の相互の役割の検討が必要であること,(5)完成した紙芝居により,村の歴史の魅力を高めることができたこと,が明らかとなったそして学校と地域社会との連携に際して,「境界人」はコミュニケーション能力が求められ,さらに関係者が「境界人」の行為を理解することにより,マネジメント上の選択・判断の「相応しき」の向上をもたらすと考えられた.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 For future generation , to understand regional history , museum , the community and junior high school students challenged creating the Ogata History Kamishibai , illustrated picture-story show , in the form of fusion of school education and social education by using a lot of museum materials. In this paper , the process of making the Kamishibai is explicated , the behavior as "boundary agent" in this process and the result are inspected , and some problems in management are discussed. As a result , the following conclusions are showed:(1)the group historical study by a few members is effective for both students and supporters, (2)for students , the field work is very effective to feel and understand regional history , (3)to avoid unbalanced group member ambitiously , a new idea is necessary to divide students into a few groups , (4)to support decision and agreement in study , the role of both teacher and supporter should be considered , (5)the completed Kamishibai took increased interesting regional history. To progress cooperation among school and the community, "boundary agent" needs good communication. Moreover , understanding the behavior of "boundary agent" by the person concerned cooperation bring more suitable select and judgment in cooperation processes.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

号 31, p. 161-177, 発行日 2009-05-30
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:40:08.505909
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3