ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 10 教育文化学部(含:旧教育学部)
  2. 10B 本学紀要
  3. 10B2d 秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学
  4. 第78集

知的障害者の余暇に関する文献レビュー:実践研究に焦点を当てて

https://doi.org/10.20569/00006350
https://doi.org/10.20569/00006350
05dd880b-73fb-4ba1-99eb-7f77821ddd37
名前 / ファイル ライセンス アクション
kbk78(97).pdf kbk78(97).pdf (970.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-04-03
タイトル
タイトル 知的障害者の余暇に関する文献レビュー:実践研究に焦点を当てて
言語 ja
タイトル
タイトル A literature review on leisure education for persons with intellectualdisabilities: Focusing on leisure education practices
言語 en
言語
言語 jpn
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 知的障害
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 余暇教育
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 特別支援教育
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 社会参加
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 移行支援
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 intellectual disabilities
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 leisure education
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 special education
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 social participation
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 transition support
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00006350
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
作成者 山田, 有輝也

× 山田, 有輝也

ja 山田, 有輝也

en YAMADA, Yukiya

Search repository
前原, 和明

× 前原, 和明

ja 前原, 和明

en MAEBARA, Kazuaki

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 知的障害者の職業生活の安定に向けては,生活面の支援の一つである余暇に関する支援を行うことが重 要となる。本研究では,知的障害者の余暇教育の実践に焦点を当てた文献レビューを行った。検索によっ て得られた文献の内容を,実践者の意図,獲得が目指された技能の観点から質的に整理した。その結果, 実践者の意図は,「余暇のレパートリーの増加」,「保護者の負担軽減」,「仲間関係の構築」などに整理 できた。また,余暇関連技能は,「行動維持・発揮」,「人間関係構築」,「活動参加」,「健康の保持」に 整理できた。余暇支援においては,他者と関わる際に必要となる技能の獲得が多く指導されていたこと が特徴であった。これらの技能が知的障害者の余暇の充実にどのように結びついているのか,また,こ れらの技能を学校現場,職場ではどのように支援することが必要かについては,さらなる研究が必要で あると考えられた。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 To stabilize the working lives of persons with intellectual disabilities, it is important to provide support related to leisure activities, which is one of the life-related supports. In this study, we conducted a literature review focusing on the practice of leisure education for persons with intellectual disabilities. The content of the literature obtained through the search was qualitatively organized in terms of the practitioners' intentions and the skills that were aimed to be acquired. As a result, practitioners' intentions were organized into "increasing the leisure repertoire," "reducing the burden on parents," and "building peer relationships." Additionally, leisure-related skills could be organized into "maintaining and demonstrating behavior," "building relationships," "participating in activities," and "maintaining health." A characteristic feature of leisure support was that many of the skills taught were those necessary for interacting with others. Further research is needed to determine how these skills are related to the enrichment of leisure time for persons with intellectual disabilities, and how these skills should be supported in schools and the workplace.
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : 秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学

巻 78, p. 97-103, 発行日 2023-02-01
収録物識別子
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2433-4952
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12812315
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:37:47.838069
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3