WEKO3
アイテム
子どもの行動を周囲との関係や影響の中から捉える事例検討の在り方に関する研究
https://doi.org/10.20569/00005946
https://doi.org/10.20569/000059469b28025c-0308-48ad-8cc5-09b4933b64c1
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
jis44(93).pdf (2.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2022-04-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 子どもの行動を周囲との関係や影響の中から捉える事例検討の在り方に関する研究 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A study on the ideal way of case study to grasp the behavior of children from the relationship and influence with the surroundings | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子ども理解 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関係 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 内面 | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Understanding children | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Relationship | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Inside | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20569/00005946 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
作成者 |
今野, 菜穂子
× 今野, 菜穂子× 鈴木, 徹 |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,特別支援学校小学部に通うASD傾向のある児について事例検討を行い, 関係性や内面に着目しながら子ども理解を行う方法の検討や,その効果の検証を行うこと を目的とした.結果として,子どもの行動を周囲との関係や影響の中から総合的に捉える 事例検討においては,子どもに関する要素を項目立てて可視化し,それらの関係や影響に 着目しながら一つ一つに検討を加えることが重要であることが分かった.また,定期的に 複数回行うことで,教師が定期的に自分の支援を振り返り,早期に支援を改善することに つながった.さらに,同僚性の高い小集団で検討会を行うことで,支援に悩んでいる教師 の困り感や負担感をサポートすることにもつながっていた. | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The purpose of this study was to examine cases of children with ASD tendencies who attend elementary schools in special schools, to examine methods for understanding children while focusing on relationships and internal aspects, and to verify their effects. .. As a result, in the case study that comprehensively grasps the behavior of the child from the relationship and influence with the surroundings, the elements related to the child are itemized and visualized, and each one is examined while paying attention to those relationships and influences. Turned out to be important. In addition, by doing this multiple times on a regular basis, teachers regularly looked back on their support and improved their support at an early stage. Furthermore, by holding a study group in a small group with high colleagueship, it was possible to support the sense of trouble and burden of teachers who are suffering from support. | |||||
言語 | en | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
ja : 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 44, p. 93-98, 発行日 2022-03-31 |
|||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||
収録物識別子 | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター | |||||
言語 | ja |