ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 20 医学系研究科・医学部
  2. 20B 本学紀要
  3. 20B1b 秋田大学医学部保健学科紀要
  4. 第11巻1号 (20B1b)

看護教育における生体シミュレーター「イチロー」の活用と教育効果

http://hdl.handle.net/10295/272
http://hdl.handle.net/10295/272
1c2acc02-9d81-44e3-bd9b-f3102fa3e902
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00000707222.pdf KJ00000707222.pdf (525.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2007-12-14
タイトル
タイトル 看護教育における生体シミュレーター「イチロー」の活用と教育効果
その他のタイトル
その他のタイトル Studies on Teaching Cardiological Examination Skills Using "Ichiro", the Cardiology Patient Simulator
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 看護教育
主題
主題Scheme Other
主題 フィジカルアセスメント
主題
主題Scheme Other
主題 演習の教育効果
主題
主題Scheme Other
主題 生体シミュレーター
主題
主題Scheme Other
主題 「イチロー」
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 伊藤, 登茂子

× 伊藤, 登茂子

伊藤, 登茂子

Search repository
浅沼, 義博

× 浅沼, 義博

浅沼, 義博

Search repository
猪股, 祥子

× 猪股, 祥子

猪股, 祥子

Search repository
工藤, 由紀子

× 工藤, 由紀子

工藤, 由紀子

Search repository
煙山, 晶子

× 煙山, 晶子

煙山, 晶子

Search repository
長谷部, 真木子

× 長谷部, 真木子

長谷部, 真木子

Search repository
ITO, Tomoko

× ITO, Tomoko

en ITO, Tomoko

Search repository
ASANUMA, Yoshihiro

× ASANUMA, Yoshihiro

en ASANUMA, Yoshihiro

Search repository
INOMATA, Shoko

× INOMATA, Shoko

en INOMATA, Shoko

Search repository
KUDOH, Yukiko

× KUDOH, Yukiko

en KUDOH, Yukiko

Search repository
KEMUYAMA, Shoko

× KEMUYAMA, Shoko

en KEMUYAMA, Shoko

Search repository
HASEBE, Makiko

× HASEBE, Makiko

en HASEBE, Makiko

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 心臓病患者シミュレーター「イチロー」を用いて,22名の3年次看護学生に視診・触診・聴診の演習を行った.90分間の演習前後でそれらの身体診察に関するテストを行い,結果を比較した.テストは合計30点満点であり,視診・触診に関する問題15点と,聴診に関する問題15点で構成した.総点は,演習前20.5±3.6点,演習後25.2±3.3点,視診・触診問題は各9.8±1.9点,13.1±1.2点,聴診問題は,各10.7±3.1点,12.1±2.9点であった.いずれも演習後の成績が有意に良好であった.また,成績向上の度合いは,視診・触診問題が聴診問題のそれより有意に良好であった.シミュレーターを用いてフィジカルアセスメントの教育を効果的に行うには,学生の到達レベルや実習経験を考慮する必要があると推察された.また,看護職者がいかなる対象や場にあっても,的確にアセスメントできる知識や技術をもつことは,時代の要請でもあり,それは健康問題をかかえた人の生活の質そのものが高くあるように支援するための方策を,より適切に導くことにその意義があると考えられた.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 We performed studies on teaching cardiological examination skills of inspection, palpation and auscultation, using "Ichiro", the cardiology patient simulator. The subjects were 22 third-year nursing college students. Examination skills were evaluated by a test before and after the 90 minutes lesson using "Ichiro". These were marked out of 30, which consisted of 15 points for inspection and palpation, and 15 points for auscultation. The total scores were 20.5±3.6 points before the lesson and 25.2±3.3 points after the lesson. Scores for the inspection and palpation test were 9.8±1.9 and 13.1±1.2 points, and for in both sections by the lesson with "Ichiro". Furthermore, the degree of improvement in the test regarding inspection and palpation was significantly better than that of auscultation. In order to teach cardrological examination skills effectively using "Ichiro", the level and ability of the students should be taken into account.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学医学部 保健学科紀要

巻 11, 号 1, p. 20-24, 発行日 2003-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13478664
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11834061
出版者
出版者 秋田大学医学部
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 12:06:20.307120
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3