WEKO3
アイテム
学校の変革を目指す校内研究体制の構築に関する研究-プロジェクトチームによるミドル・アップダウン・マネジメントを通して-
https://doi.org/10.20569/00005674
https://doi.org/10.20569/00005674eccd1531-e03a-40d5-8558-37b439b07a8f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-05-17 | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | 学校の変革を目指す校内研究体制の構築に関する研究-プロジェクトチームによるミドル・アップダウン・マネジメントを通して- | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||
タイトル | A study on the development of an in-school collaboration system aimed at school reform: The use of a “Middle-Up-Down” approach of curriculum management by project teams | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
言語 | ||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | 校内研究プロジェクトチーム | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | ミドル・アップダウン・マネジメント | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | school research system | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | project team | |||||||||||||
主題 | ||||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||
主題 | middle up-and-down-management | |||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||
ID登録 | ||||||||||||||
ID登録 | 10.20569/00005674 | |||||||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||||||
アクセス権 | ||||||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||||||
作成者 |
鐙, 基倫
× 鐙, 基倫
× 鎌田, 信
|
|||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | 「教科等横断的な視点」が求められる教育課題などに対応するためには,教科・領域の枠を超えたカリキュラム・マネジメントを全教員で実践することや,校内研究体制の在り方について再検討する必要がある.本研究では,教育課題を解決するためのプロセスについて,学校現場での実践を検証することによって,校内研究体制の在り方を探っている.その結果,プロジェクトチームによるミドル・アップダウン・マネジメントは,カリキュラム・マネジメントを効果的に推進することにつながり,全ての教員を巻き込んで課題を解決していくことに有効に働くことが明らかになった. | |||||||||||||
言語 | ja | |||||||||||||
内容記述 | ||||||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||||||
内容記述 | In order to respond to educational issues that require a "cross-curricular perspective," all faculty members should practice curriculum management that transcends the boundaries of subjects and areas, and reexamine the ideal state of the in school research system. In this research, we are exploring the ideal way of the in-school research system by verifying the practice at the school site regarding the process for solving educational problems. As a result, it became clear that middle up-down management by the project team leads to effective promotion of curriculum management and works effectively to involve all faculty members and solve problems. | |||||||||||||
言語 | en | |||||||||||||
出版タイプ | ||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||
書誌情報 |
ja : 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 43, p. 109-115, 発行日 2021-03-31 |
|||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||||||||||
収録物識別子 | ||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター | |||||||||||||
言語 | ja |