Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2021-05-17 |
タイトル |
|
|
タイトル |
総合的な学習の時間における教師の指導性の分析-子どもの「形成的」省察を促す教師の出方- |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
総合的な学習の時間 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
教師の指導性 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
自律的学習 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
「形成的」省察 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
「出る」と「待つ」 |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
the Period for Integrated Studies |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
practical intelligence on teaching |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
autonomous learning |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
formative reflection |
キーワード |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
approaching and waiting |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20569/00005671 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
別タイトル |
|
|
その他のタイトル |
Analysis of Teachers’ Practical Intelligence in the Period for Integrated Studies: Focusing Teachers’ Approach Promoting Students’ Formative Reflection in Learning Process |
著者 |
細川, 和仁
菅野, 宣衛
HOSOKAWA, Kazuhito
SUGANO, Nobuei
|
内容記述(抄録) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿では,小学校における総合的な学習の時間の学習指導において,教師の指導性がどのような形で表れるかについて明らかにしようとしたものである.まず,自律的学習が求められる総合的な学習の時間における,教師の指導性の位置づけについて検討した.そのうえで,秋田大学教育文化学部附属小学校で実施された授業を事例として,授業デザインから教師が想定していた仕掛けについて考察し,実際の授業におけるトランスクリプトの質的分析からは,子どもの自発的問題解決を促すような間接的な働きかけが見られ,あえて「出る」ことなく「待つ」ような教授行動も確認できた.このような教師の出方が,自律的な学習において重要な,子ども自身の学習過程における省察(「形成的」省察)を促すことにつながっていることを明らかにした. |
内容記述(抄録) |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
This study investigated teaches’practical intelligence in learning process of the period for integrated studies. Through the analysis of teaching plan, the teacher’s hypothesis that students’peer supporting was effective to promote their learning reflected in the plan. And from the qualitative analysis of transcription of learning process, we cleared teacher’s practical intelligence; this teacher gave indirect advice to promote students’voluntary problem solving. While the teacher paid regard to student’s mutual advice, wait to see how the student’s response and voluntary speaking. These results provide new insight that teachers’behavior waiting students’voluntary learning appropriately promote students to reflect in learning process(“formative reflection”)that is important for autonomous learning in inquiry learning. |
著者版フラグ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
号 43,
p. 79-87,
発行日 2021-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2432-8871 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12777702 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター |