Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2021-04-08 |
タイトル |
|
|
タイトル |
小学校理科における水中の食物連鎖の教材開発 |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Development of Teaching Materials for Underwater Food Chains in Elementary School Science |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
生物と環境 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ミジンコ |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ミドリムシ |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
顕微鏡観察 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
植物プランクトン |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Organisms and the environment |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Daphnia |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Euglena |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Microscopy |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Phytoplankton |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20569/00005496 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
作成者 |
田口, 瑞穂
林山, 晃大
TAGUCHI, Mizuho
HAYASHIYAMA, Akihiro
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
現行小学校学習指導要領と次期小学校学習指導要領では,生物の間には食う食われるという関係があることについて指導することを述べている.この学習で扱う生物は,児童に身近な陸上の生き物であり,水中の生き物には触れられていない.そこで,水中の生物の間の食う食われるという関係を学ぶことで,児童はより深い理解が得られるのではないか,と筆者らは考えた.筆者らは初めに水中の食物連鎖に関する教材開発を行い,次に,授業実践を行った.授業は,ミジンコがミドリムシを捕食する様子を直接観察する群(実験群)と,写真資料のみで学習を行う群(統制群)で行い,どちらの授業方法が児童の理解に有効かを検証した.それにより,次のことが明らかとなった.1. 筆者らが開発した授業を行うことで,児童は水中の生物の間にも食う食われるという関係があることが理解できたこと2. ミジンコが食べる物の理解について,実験群と統制群との間に差はみられなかったこと3. 実験群の方が,統制群よりも食物連鎖に対する興味が高まったこと4. 実験群の授業と統制群の授業を統合した授業を行うことで,児童は水中の食物連鎖に関するより深い理解が得られると考えられること |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
Both the current and new course of study of elementary school require teachers to teach food chains between terrestrial creatures, not including underwater counterparts. The author thought that teaching underwater food chains as well as terrestrial ones could help students’ better understandings of the learning unit of food chains. In this study, the authors conducted lessons about food chains of freshwater organisms with the authors’ original materials toward two groups : Student in experimental group actually observed Daphnia prey Euglena, while student in control group learned the predation with photographic materials. The results showed the following four findings: 1. Using extra materials for underwater food chains made by authors contributed to students’ understanding of food chains between freshwater organism. 2 . There was no difference between the experimental group and the control group in understanding what Daphnia eats. 3. Students in experimental group became more interested in learning food chains than those in control group. 4. Students obtain deeper understandings of food chains by combining the two lessons ; both observing the actual predation and seeing the photographs of the freshwater organism. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
巻 42,
p. 49-54,
発行日 2020-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
24328871 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12777702 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター |