WEKO3
アイテム
和算家の正五角形の作図法をユークリッド「原論」の数学で読む : 教科カリキュラム論の延長上に、そして、「原論」の特徴を析出させる試みの一つとして
https://doi.org/10.20569/00005015
https://doi.org/10.20569/00005015e45d07ee-f9e1-43c7-9909-102cd9572a6d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-06-15 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 和算家の正五角形の作図法をユークリッド「原論」の数学で読む : 教科カリキュラム論の延長上に、そして、「原論」の特徴を析出させる試みの一つとして | |||||||||
タイトル | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
タイトル | How mathematicians in Edo era of Japan found out the construction methods of regular pentagon, we guess it on the context of Euclid's Elements: the examination make clear some differences or gaps between mathematics in Edo era and mathematics of Elements, and will contribute ideas for mathematics curriculum in Japan | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Wasan | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | 和算 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | construction of regular pentagon | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Ptolemy's construction | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Euclid's Elements | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | extreme and mean ratio | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | algebraic formulae | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | curriculum in junior high school | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.20569/00005015 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
別タイトル | ||||||||||
その他のタイトル | How mathematicians in Edo era of Japan found out the construction methods of regular pentagon, we guess it on the context of Euclid's Elements: the examination make clear some differences or gaps between mathematics in Edo era and mathematics of Elements, and will contribute ideas for mathematics curriculum in Japan | |||||||||
著者 |
板垣, 芳雄
× 板垣, 芳雄
× ITAGAKI, Yoshio
|
|||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
書誌情報 |
東北数学教育学会年報 en : Journal of Tohoku Society of Mathematics Education 号 42, p. 45-62[含 英語文要旨], 発行日 2011-03-31 |
|||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 0910268X | |||||||||
NCID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA1239868X | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 東北数学教育学会 | |||||||||
NII論文ID NAID | ||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||
識別子タイプ | NAID | |||||||||
関連識別子 | 40018829401 |