WEKO3
アイテム
思考の反覆を促進するためのICT活用に関する基礎的研究:関数的な見方・考え方を生かした問題発見・解決過程に焦点をあてて
https://doi.org/10.20569/00003773
https://doi.org/10.20569/0000377301ed2aa4-8a33-4857-b43d-e65fbed8f754
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
tosu50(63).pdf (992.8 kB)
|
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2019-06-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 思考の反覆を促進するためのICT活用に関する基礎的研究:関数的な見方・考え方を生かした問題発見・解決過程に焦点をあてて | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Fundamental Study of Utilizing ICT to Promote Reflecting Thinking for Children:Focusing on Problem Discovery and Solving Process to make full use of Functional Thinking for College Students | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 思考の反覆 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ICT 活用 | |||||
主題 | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関数的な見方・考え方 | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Reflecting Thinking | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ICT(Information and Communication Technology) | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Functional Thinking | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20569/00003773 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
作成者 |
加藤, 慎一
× 加藤, 慎一× 森本, 明× 江森, 英世× 杜, 威× KATO, Shinichi× MORIMOTO , Akira× EMORI , Hideyo× Du, Wei |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ICT活用が,思考の反覆に伴う困難の克服を支え,いかに促進しうるか。本稿は,この研究課題の解決に向けた基礎的研究である。本研究では,関数的な見方・考え方をはぐくむ算数科の授業づくりに焦点をあてて,思考の反覆を促進するためのICT活用について考察する。本稿では,関数的な見方・考え方を生かした問題発見・解決過程において,行為の過程や結果を振り返るためのICT活用の効果について,教師をめざす学生4名を対象にして行った1授業をもとに収集した資料で考察を行った。本稿では,その考察の過程ならびに成果と課題について報告する。 | |||||
言語 | ja | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We investigate how utilizing ICT(Information and Communication Technology) promote reflecting thinking for children after utilizing ICT overcame difficulty with reflecting thinking. The aim of this paper is to solve it. In this study we investigate utilizing ICT to promote reflecting thinking focusing on creating lessons in mathematics to foster their functional thinking. In this paper we discuss whether ICT plays what role in reflecting process and result of activity focusing on problem discovery and solving process to make full use of functional thinking for college students with practices in learning and teaching on function for them. In this paper we report process, result and task of investigation. | |||||
言語 | en | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
ja : 東北数学教育学会誌 巻 50, p. 63-72, 発行日 2019-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 東北数学教育学会 | |||||
言語 | ja |