ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第41号 (11B1b)

話し合いにおける生徒同士の相互作用の特徴:「生物基礎」遷移についての授業例

https://doi.org/10.20569/00003754
https://doi.org/10.20569/00003754
aa8b3b3b-3625-42b6-a014-f0871a8e5f6f
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis41(39).pdf jis41(39).pdf (2.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-05-09
タイトル
タイトル 話し合いにおける生徒同士の相互作用の特徴:「生物基礎」遷移についての授業例
その他のタイトル
その他のタイトル Social interaction characteristics in conversations: A study on succession in a basic biology class for upper secondary school students
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 高等学校
主題
主題Scheme Other
主題 理科
主題
主題Scheme Other
主題 ピア・ラーニング
主題
主題Scheme Other
主題 プロトコル分析
主題
主題Scheme Other
主題 社会的相互作用
主題
主題Scheme Other
主題 認知的徒弟制
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 high school
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 science class
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 peer learning
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 protocol analysis
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 social interaction
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 cognitive apprenticeship
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003754
ID登録タイプ JaLC
作成者 三浦, 益子

× 三浦, 益子

三浦, 益子

Search repository
川村, 教一

× 川村, 教一

川村, 教一

Search repository
MIURA, Masuko

× MIURA, Masuko

en MIURA, Masuko

Search repository
KAWAMURA, Norihito

× KAWAMURA, Norihito

en KAWAMURA, Norihito

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 高等学校「生物基礎」の一次遷移の授業を例として,グループでの話し合いの実態を明らかにするためプロトコルとワークシートの記述を分析したところ,活動中の社会的相互作用と学習成果について次のような点を見出した.
(1)生徒間の社会的相互作用に関して,「先達生徒間相互作用」,「初心者生徒間相互作用」,相互作用不成立の3 つの特徴的なタイプが見られた.
(2)「先達生徒間相互作用」は,先達生徒のみのグループ内の話し合いの場合,活発で本質的な談話がなされたが,学習目標の達成状況は不十分な場合があった.
(3)「初心者生徒間相互作用」は,初心者生徒のみのグループ内の話し合いに見出される.有用な情報がある生徒から示された後にその内容の確認が重ねられた場合,顕著な学習成果につながった.一方,活発ではあっても本質的な話し合いの内容が少なく不正確な知識のやり取りにとどまると,顕著な学習成果は見られなかった.他に,認知的徒弟制と類似したピア・ラーニングが見られた.
(4)先達生徒と初心者生徒の混合グループでは,先達生徒同士間の相互作用が見られるが,初心者生徒は相互作用にほとんど関わらなかった.
(5)話し合いが不活発で相互作用がほとんど成立しないグループがあった.
以上の点をもとに,グループ内での話し合い活動で学習成果を高めるための視点を示した.
This study aimed to determine the perspectives on promoting cooperative study in a science class. The authors taught upper secondary school students a lesson in the primary succession of vegetation and analyzed the protocols of the conversations of nine student groups. One group hardly interacted with one another during the conversation. We found that the social interaction in other groups could be classified into three types: interaction among pioneer students, interaction among pioneer and developing students and interaction among developing students. For interaction among pioneer/developing students, it was observed that participants could gain a deeper understanding of the primary succession process by mentioning more words during conversation. Finally, we concluded that class conversations will be more fruitful when teachers divide the students into groups consisting of pioneer and developing students.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY

巻 41, p. 39-49, 発行日 2019-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2432-8871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:21:24.983809
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3