ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第41号 (11B1b)

小学生の国語誤用の収集・分析と指導法開発に関する研究(3)

https://doi.org/10.20569/00003752
https://doi.org/10.20569/00003752
c935821c-d233-485e-9afd-7eda9acd1cf0
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis41(13).pdf jis41(13).pdf (1.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-05-09
タイトル
タイトル 小学生の国語誤用の収集・分析と指導法開発に関する研究(3)
その他のタイトル
その他のタイトル How to teach Japanese essay writing to Japanese elementary school students : Through an analysis of errors in students’essays(3)
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 国語
主題
主題Scheme Other
主題 作文
主題
主題Scheme Other
主題 誤用
主題
主題Scheme Other
主題 例文
主題
主題Scheme Other
主題 推敲
主題
主題Scheme Other
主題 協働
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 freshwater sessile organisms
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 seasonal occurrence
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Urnatella gracilis
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Pectinatella magnifica
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Lophopodella carteri
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Lake Hachiro
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003752
ID登録タイプ JaLC
作成者 成田, 雅樹

× 成田, 雅樹

成田, 雅樹

Search repository
NARITA, Masaki

× NARITA, Masaki

en NARITA, Masaki

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究は,児童が誤用を未然防止し,出現した場合は発見して修正することができる力を付けるために効果的な指導法を明らかにすることを目的として行った.そのために指導力の高い教師に誤用の未然防止や発見,修正の授業実践をしてもらって分析した.具体的には,教師が授業で行った3つの方法の効果を検討した.3つの方法とは,誤用の未然防止意識を持たせるために作文を書く前に誤用を含む例文を示して誤用を探させること,作文を書いたら児童自身に見直しをさせること,その後児童同士で互いの作文について質疑応答をすることで誤用を発見して修正させること,の3つである.検討の結果分かったことは,主に以下の4点である.1.誤用の未然防止,発見,修正は本人の点検だけでは難しい.2.作文を書く前に例文から誤用例を探させることは有効であるが,探したもの以外の誤用は防げない.3.作文を書いた後に児童同士で行う作文カンファレンスは本人の点検の限界や例文から誤用例を探させることの限界を補う効果がある.4.以上の3つの方法は継続することで効果が増すと推測できる.
With an aim to develop the appropriate method for teaching Japanese essay writing to Japanese elementary school students, in this study the author analyses a class taught by a skilled teacher which focuses on the ability to avoid errors and to find and correct them when they make such errors. In the class the teacher adopted the following procedures:(1)finding errors contained in the illustrated sentences, in order to raise the students’awareness on avoiding errors before they actually write an essay;(2)reading their essay by themselves after writing it; and(3)reading some classmates’essays and discussing them, in order to find and correct errors. The analysis of the class reveals the following findings:(1)it is difficult for students to avoid or find and correct their errors by their own efforts;(2)the activity of finding errors contained in illustrative sentences is effective, yet it will not prevent them from making other types of errors;(3)the activity of discussing their essays with their classmates has a supplementary effect on the limitations of a self-review activity;(4)the abovementioned procedures will be more effective if they are adopted continuously in class.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY

巻 41, p. 13-25, 発行日 2019-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2432-8871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:21:23.546078
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3