ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第40号 (11B1b)

異学年集団における相互教授が概念獲得にもたらす影響 : イオンの学習を事例として

https://doi.org/10.20569/00003614
https://doi.org/10.20569/00003614
a00ca72e-80f5-4d97-bd2d-afea81f79e39
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis40(73).pdf jis40(73) (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2018-09-11
タイトル
タイトル 異学年集団における相互教授が概念獲得にもたらす影響 : イオンの学習を事例として
その他のタイトル
その他のタイトル The impact of reciprocal teaching in different grade groups brings to the concept acquisition
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 科学的概念の獲得
主題
主題Scheme Other
主題 化学変化
主題
主題Scheme Other
主題 原子・分子
主題
主題Scheme Other
主題 イオン
主題
主題Scheme Other
主題 異学年集団
主題
主題Scheme Other
主題 相互教授
主題
主題Scheme Other
主題 acquisition of scientific concept
主題
主題Scheme Other
主題 chemical change
主題
主題Scheme Other
主題 atoms and molecules
主題
主題Scheme Other
主題 ions
主題
主題Scheme Other
主題 different grade groups
主題
主題Scheme Other
主題 reciprocal teaching
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003614
ID登録タイプ JaLC
作成者 佐藤, 美千代

× 佐藤, 美千代

佐藤, 美千代

Search repository
岩田, 吉弘

× 岩田, 吉弘

岩田, 吉弘

Search repository
SATO, Michiyo

× SATO, Michiyo

en SATO, Michiyo

Search repository
IWATA, Yoshihiro

× IWATA, Yoshihiro

en IWATA, Yoshihiro

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 中学生の異学年集団に対して,相互教授を取り入れてイオンの概念を獲得する授業を実施した.探究活動を通して,身の回りの水溶液を用いて銅片の表面をエッチングし,銅イオンを含む水溶液からイオン化傾向によって銅を析出させる実験を行った.素朴概念では説明できない事象が提示されると,生徒の対話が活発になり,概念の獲得に有効であった.生徒のワークシートや発言のプロトコルを分析したところ,化学変化やイオンについて理解を深めることができたことが明らかになった.課題は,第1 学年と第2 学年の生徒ではイオンの概念の理解に差が見られたため,化学変化や原子・分子について第1 学年の生徒への指導法の改善にある.
For the different grade groups of junior high school students,through reciprocal teaching, the author have conducted a class for acquisition to the concept of ions. Through research activities,students clean the surface of the copper pieces using familiar aqueous solution. And they observed the deposition of copper metal from an aqueous solution containing copper ions by taking advantage of the concept of ionization tendency. And can’t be explained in existing concept event is presented, students of dialogue becomes active, it was effective in the acquisition of the concept. The author analyzed of the students worksheet and protocol. For finding results that author revealed that students more understand the chemical change or ions. A subject of reference is difference of understanding of ions in the first grade students and the second grade students. The author will improve the teaching methods of chemical change and atoms and molecules to the first grade students.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : Bulletin of the Center for Educational Research and Practice, Faculty of Education and Human Studies, Akita University

巻 40, p. 73-84, 発行日 2018-02-28
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2432-8871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:23:51.343380
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3