ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第39号 (11B1b)

ユニバーサルデザインの視点を取り入れた授業改善と教員の意識変化の検討 ~高等学校定時制課程の取組から~

https://doi.org/10.20569/00003236
https://doi.org/10.20569/00003236
7cce6576-6713-4b8c-8388-f91a475551a7
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis39(159).pdf jis39(159) (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-04-21
タイトル
タイトル ユニバーサルデザインの視点を取り入れた授業改善と教員の意識変化の検討 ~高等学校定時制課程の取組から~
その他のタイトル
その他のタイトル A study on class improvement from the viewpoint of universal design and teacher’s consciousness changes: Consideration for several trials at a part-time high school
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 ユニバーサルデザイン
主題
主題Scheme Other
主題 授業改善
主題
主題Scheme Other
主題 教員
主題
主題Scheme Other
主題 universal design
主題
主題Scheme Other
主題 class improvement
主題
主題Scheme Other
主題 schoolteacher
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003236
ID登録タイプ JaLC
作成者 村松, 勝信

× 村松, 勝信

村松, 勝信

Search repository
藤島, 英知

× 藤島, 英知

藤島, 英知

Search repository
神部, 守

× 神部, 守

神部, 守

Search repository
藤井, 慶博

× 藤井, 慶博

藤井, 慶博

Search repository
MURAMATSU, Katsunobu

× MURAMATSU, Katsunobu

en MURAMATSU, Katsunobu

Search repository
FUJISHIMA, Hidetomo

× FUJISHIMA, Hidetomo

en FUJISHIMA, Hidetomo

Search repository
KANBE, Mamoru

× KANBE, Mamoru

en KANBE, Mamoru

Search repository
FUJII, Yoshihiro

× FUJII, Yoshihiro

en FUJII, Yoshihiro

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本研究では,高等学校定時制課程における「ユニバーサルデザインの視点を取り入れた授業改善」の実践を通して,その有効性と教員の意識の変化を検討した.その結果,教材・教具の工夫や視覚的・聴覚的手掛かりといった授業の改善が図られ,多くの教員が授業の充実を実感していた.また,授業を参観する教員にとっても,授業を観る視点の広がりと観察する力が高まっていた.課題として,本実践の成果を生徒の学力や意識変化で検討していくことがあげられるとともに,今後学校の教育活動全体へ波及させていくことを提起した.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 This research discusses the effectiveness of universal design and teacher’s consciousness changes through the genuine practice for class improvement which a teacher tries to make the best use of universal design during a class at a part-time high school. As a result of class improvement above, most teachers not only showed more positive attitude toward class improvement, such as devising their teaching materials or tools and introducing more and more audio-visual aids, but also noticed a really positive reaction to their actual practice. In addition to this fact, it was quite significant that each teacher spread his/her viewpoint of class improvement in class visits. On the other hand, this research has raised a problem that needs to be considered how the effectiveness of universal design is related to student’s academic ability or consciousness changes, and how the influence of it is involved in entire educational activity hereafter.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY

巻 39, p. 159-166, 発行日 2017-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24328871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:35:10.680090
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3