ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第39号 (11B1b)

特別の教育課程を必要とする場合の教育課程編成の現状とそれが教員に与える負担 -特別支援教育を対象とした既存の調査結果から-

https://doi.org/10.20569/00003233
https://doi.org/10.20569/00003233
6122ff6c-bf26-4139-8d6e-5867b37fa27f
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis39(127).pdf jis39(127) (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2017-04-21
タイトル
タイトル 特別の教育課程を必要とする場合の教育課程編成の現状とそれが教員に与える負担 -特別支援教育を対象とした既存の調査結果から-
その他のタイトル
その他のタイトル Current State of Curriculum Design in Special Curriculum And Its Consequential Liability to Teachers
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 教育課程
主題
主題Scheme Other
主題 特別の教育課程
主題
主題Scheme Other
主題 特別支援教育
主題
主題Scheme Other
主題 通級指導教室
主題
主題Scheme Other
主題 教員にとっての課題
主題
主題Scheme Other
主題 Curriculum
主題
主題Scheme Other
主題 Special Curriculum
主題
主題Scheme Other
主題 Special Needs Education
主題
主題Scheme Other
主題 Resource Room
主題
主題Scheme Other
主題 Problems for Teachers
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003233
ID登録タイプ JaLC
作成者 佐藤, 雅彦

× 佐藤, 雅彦

佐藤, 雅彦

Search repository
浦野, 弘

× 浦野, 弘

浦野, 弘

Search repository
SATO, Masahiko

× SATO, Masahiko

en SATO, Masahiko

Search repository
URANO, Hiroshi

× URANO, Hiroshi

en URANO, Hiroshi

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 神山(2006),大城・笹森(2011),佐々木・武田(2012)による既存の調査結果をもとに,通級指導教室および特別支援学級の教育課程編成の現状を調査した.その結果は,学校全体の教育課程の編成に関して加古(2006)が指摘している編成主体の偏り,その弊害と思われる教員の負担増加や孤立が,特別の教育課程の編成および個別の指導計画作成でも認められることを明らかにしている.さらに,特別支援教育担当教員が指摘する課題は,連携や情報交換・共有の不足に関連したものが多いこと,そしてそれらが通級指導教室と特別の教育課程による特別支援学級に共通して見られることを示している.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Existing survey results on the current state of resource rooms and special classrooms show that they have things in common with the following problems which were pointed out in a research article on curriculum design in schools: 1)The agents of curriculum design are limited to a small number of people. 2)Potential negative effects to teachers are caused presumably by the imbalance of the agents. The results made the followings apparent as well: 3)A number of problems teachers of special needs education have to face are connected with lack of cooperation and communication with other teachers. 4)Majority of these problems appear to be common regardless of how special needs education is provided(in resource room or special classroom, as special curriculum or not). Because of these findings, the problems can be understood as useful basic resource for schools to learn and improve the work environment of the teachers for special needs education.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY

巻 39, p. 127-136, 発行日 2017-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24328871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:34:56.168131
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3