WEKO3
アイテム
3 年保育の教育課程の再編成(2) -保育における計画概念の理解からとらえる保幼小連携への展開の可能性-
http://hdl.handle.net/10295/3077
http://hdl.handle.net/10295/307733150c59-66e3-48b7-8b6d-fd3bb1cd9e8e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-04-25 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 3 年保育の教育課程の再編成(2) -保育における計画概念の理解からとらえる保幼小連携への展開の可能性- | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Remaking the curriculum of kindergarten education for three years(2) - Possibility of collaboration curriculum among kindergarten, nursery and elementary schools through the understanding of conception about the scheme in early childhood education and care- | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教育課程 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 計画概念 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保幼小連携 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | curriculum | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | early childhood education and care(ECEC) | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | conception about the scheme | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | collaboration curriculum among kindergarten | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursery and elementary schools | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
作成者 |
奥山, 順子
× 奥山, 順子× 諸岡, 美佳× OKUYAMA, Junko× MOROOKA, Mika |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 幼児期の教育・保育における教育課程に関する実践者にとっての課題について考察した. 乳幼児期から就学後の教育の連携で特に幼児期の計画の独自性を明らかにすることが重要 であることを指摘した.保育者にとっては計画概念の理解が重要である.特に保育の目的 や内容の概念理解が,現状の課題であることを指摘し,方向目標としての理解や,活動内 容の配列的な計画からの脱却が課題としてとらえられる.遊びを中心とする保育において は,幼児が展開する活動から「資源」をとらえて発達過程に意味づけることが保育独自の 計画の基本であること,そしてその理解が保幼小の連携実現の可能性につながるものであ るととらえた. |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this study is to investigate the problem on the curriculum employed by kindergarten and nursery teachers. Particularly to explain about the conception of scheme in ECEC is important for the collaboration curriculum among kindergarten, nursery and elementary schools. We are placing emphasis on understanding about the conception of scheme is for kindergarten and nursery teachers, especially understanding on the conception of object and subject. It is necessary for teachers to dissolve the problem about the scheme like planning schedule. It is also necessary to understand the purpose of the activities in ECEC in order to make sense of the courses of ‘resources’ for children’s development. These are based on the scheme by ‘resources’ on the activity of play oriented education and the conception of collaboration curriculum among kindergarten, nursery and elementary schools. |
|||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 38, p. 111-120, 発行日 2016-03-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |