ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第38号 (11B1b)

3 年保育の教育課程の再編成(2) -保育における計画概念の理解からとらえる保幼小連携への展開の可能性-

http://hdl.handle.net/10295/3077
http://hdl.handle.net/10295/3077
33150c59-66e3-48b7-8b6d-fd3bb1cd9e8e
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis38(111).pdf jis38(111).pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2016-04-25
タイトル
タイトル 3 年保育の教育課程の再編成(2) -保育における計画概念の理解からとらえる保幼小連携への展開の可能性-
その他のタイトル
その他のタイトル Remaking the curriculum of kindergarten education for three years(2)  - Possibility of collaboration curriculum among kindergarten, nursery and elementary schools through  the understanding of conception about the scheme in early childhood education and care-
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 教育課程
主題
主題Scheme Other
主題 保育
主題
主題Scheme Other
主題 計画概念
主題
主題Scheme Other
主題 保幼小連携
主題
主題Scheme Other
主題 curriculum
主題
主題Scheme Other
主題 early childhood education and care(ECEC)
主題
主題Scheme Other
主題 conception about the scheme
主題
主題Scheme Other
主題 collaboration curriculum among kindergarten
主題
主題Scheme Other
主題 nursery and elementary schools
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 奥山, 順子

× 奥山, 順子

奥山, 順子

Search repository
諸岡, 美佳

× 諸岡, 美佳

諸岡, 美佳

Search repository
OKUYAMA, Junko

× OKUYAMA, Junko

en OKUYAMA, Junko

Search repository
MOROOKA, Mika

× MOROOKA, Mika

en MOROOKA, Mika

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 幼児期の教育・保育における教育課程に関する実践者にとっての課題について考察した.
乳幼児期から就学後の教育の連携で特に幼児期の計画の独自性を明らかにすることが重要
であることを指摘した.保育者にとっては計画概念の理解が重要である.特に保育の目的
や内容の概念理解が,現状の課題であることを指摘し,方向目標としての理解や,活動内
容の配列的な計画からの脱却が課題としてとらえられる.遊びを中心とする保育において
は,幼児が展開する活動から「資源」をとらえて発達過程に意味づけることが保育独自の
計画の基本であること,そしてその理解が保幼小の連携実現の可能性につながるものであ
るととらえた.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study is to investigate
the problem on the curriculum employed by
kindergarten and nursery teachers. Particularly to
explain about the conception of scheme in ECEC is
important for the collaboration curriculum among
kindergarten, nursery and elementary schools.
We are placing emphasis on understanding about
the conception of scheme is for kindergarten and nursery teachers, especially understanding on the
conception of object and subject.
It is necessary for teachers to dissolve the
problem about the scheme like planning schedule. It
is also necessary to understand the purpose of the
activities in ECEC in order to make sense of the
courses of ‘resources’ for children’s development.
These are based on the scheme by ‘resources’
on the activity of play oriented education and the
conception of collaboration curriculum among
kindergarten, nursery and elementary schools.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 38, p. 111-120, 発行日 2016-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:30:24.184608
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3