WEKO3
アイテム
小学校低学年児童向けの科学教育実践の報告(Ⅱ)
http://hdl.handle.net/10295/3076
http://hdl.handle.net/10295/30760e39c110-12c6-4f29-bb36-c84e580cecb4
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2016-04-25 | |||||||||||||||||
タイトル | ||||||||||||||||||
タイトル | 小学校低学年児童向けの科学教育実践の報告(Ⅱ) | |||||||||||||||||
言語 | ||||||||||||||||||
言語 | jpn | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 小学校低学年 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 科学教育 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 科学教室 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | 評価 | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | lower grade elementary school students | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | science education | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | science classes | |||||||||||||||||
キーワード | ||||||||||||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||||||||||
主題 | evaluation | |||||||||||||||||
資源タイプ | ||||||||||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||||||||||
別タイトル | ||||||||||||||||||
その他のタイトル | A Report of Science Education Practice for the Lower Grade Elementary School Students(Ⅱ) | |||||||||||||||||
著者 |
吉川, 千詠
× 吉川, 千詠
× 川村, 教一
× 田口, 瑞穂
× KIKAWA, Chie
× KAWAMURA, Norihito
× TAGUCHI, Mizuho
|
|||||||||||||||||
内容記述(抄録) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,小学校低学年向けの科学教育の可能性について実践に基づいて検討す ることである.著者らは低学年児童向けに,平成27年1 月から12月まで「科学教室」を計 10回実施した.実施回ごとに観点別の評価規準を設定し,その目標が達成されたかどうか を質問紙調査や児童観察,事前・事後テストをもとに分析したところ,ほとんどの実施回 で評価規準を概ね達成できた.小学校中学年の理科で学習するような内容でも,低学年児 童向けに授業内容や教材を設定することで,正しい知識を得させることができた. |
|||||||||||||||||
内容記述(抄録) | ||||||||||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to examine the possibility of science education for elementary school students. The authors held the science classes to Gr.1 and Gr.2 students from January to December in 2015. The goal of the classes was to find out the suitable science education for the elementary students. We made evaluation criteria based on 4 points of view of evaluation by each activities in the classes. It was analyzed whether or not attainted by questionnaire, pretesting, post testing, and observations. As a result, students achieved the criteria in most of the classes. |
|||||||||||||||||
著者版フラグ | ||||||||||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||||||||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 巻 38, p. 99-109, 発行日 2016-03-31 |
|||||||||||||||||
ISSN | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||||||||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||||||||||||||
NCID | ||||||||||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||||||||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||||||||||||||
出版者 | ||||||||||||||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |