@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00002715, author = {吉川, 千詠 and 川村, 教一 and 田口, 瑞穂 and KIKAWA, Chie and KAWAMURA, Norihito and TAGUCHI, Mizuho}, journal = {秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要}, month = {Mar}, note = {本研究の目的は,小学校低学年向けの科学教育の可能性について実践に基づいて検討す ることである.著者らは低学年児童向けに,平成27年1 月から12月まで「科学教室」を計 10回実施した.実施回ごとに観点別の評価規準を設定し,その目標が達成されたかどうか を質問紙調査や児童観察,事前・事後テストをもとに分析したところ,ほとんどの実施回 で評価規準を概ね達成できた.小学校中学年の理科で学習するような内容でも,低学年児 童向けに授業内容や教材を設定することで,正しい知識を得させることができた., The purpose of this study is to examine the possibility of science education for elementary school students. The authors held the science classes to Gr.1 and Gr.2 students from January to December in 2015. The goal of the classes was to find out the suitable science education for the elementary students. We made evaluation criteria based on 4 points of view of evaluation by each activities in the classes. It was analyzed whether or not attainted by questionnaire, pretesting, post testing, and observations. As a result, students achieved the criteria in most of the classes.}, pages = {99--109}, title = {小学校低学年児童向けの科学教育実践の報告(Ⅱ)}, volume = {38}, year = {2016} }