ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第34号 (11B1b)

中学校理科における放射線の学習に関する現状と課題 -秋田県教員と秋田県央部の中学校3年生に対するアンケート調査をもとにして-

http://hdl.handle.net/10295/2643
http://hdl.handle.net/10295/2643
a59c9785-9be0-4993-bef5-874e6439123f
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis34(25).pdf jis34(25).pdf (8.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-08-31
タイトル
タイトル 中学校理科における放射線の学習に関する現状と課題 -秋田県教員と秋田県央部の中学校3年生に対するアンケート調査をもとにして-
その他のタイトル
その他のタイトル The Current Situation and lssues for the Study about Radiation in Junior High School Science : On the Basis of the Questionnaire Survey for Teachers in Akita Prefecture and Junior High School Third Grader in the Central Part of Akita Prefecture
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 中学校
主題
主題Scheme Other
主題 理科教員
主題
主題Scheme Other
主題 3年生
主題
主題Scheme Other
主題 放射線の学習
主題
主題Scheme Other
主題 放射線に関する認識
主題
主題Scheme Other
主題 アンケート調査
主題
主題Scheme Other
主題 junior high school
主題
主題Scheme Other
主題 science teacher
主題
主題Scheme Other
主題 third grader
主題
主題Scheme Other
主題 study about radiation
主題
主題Scheme Other
主題 recognition for radiation
主題
主題Scheme Other
主題 questionnaire survey
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 保坂, 学

× 保坂, 学

保坂, 学

Search repository
HOSAKA, Manabu

× HOSAKA, Manabu

en HOSAKA, Manabu

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 中学校教員の放射線に関する認識と放射線の指導に関する知識・技能について明らかにするため,秋田県の中学校理科教員を対象にアンケート調査を行った.また,中学生の放射線に関する認識や放射線の学習に対する意欲について明らかにするため,秋田県央部の中学校3年生を対象にアンケート調査を行った.調査の結果,多くの教員は,放射線の指導に関して,教材研究の不足や教材・教具の不足,基礎的な知識の不足に問題を感じていることがわかった.また,簡易の放射線測定器を使って実験を行いたい,あるいは映像資料を使って授業をしたいと考えていること,実験方法や実践例などの授業に役立つ内容を取り上げた研修の機会を求めていることがわかった.一方,中学生においては,放射線の実体を概ね正しく認識していると考えられる割合は1割強であった.また,放射線に関する用語等の認知度は低かったが,約85%の生徒が放射線について学習したいと考えていることがわかった.更に,多くの生徒は,放射線の問題点や危険性,放射線の性質,放射線と健康との関係について学習したいと考えていることがわかった.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 We distributed the questionnaire to the junior high school science teachers of Akita Prefecture. The purpose was to assess teachers' recognition of radiation, and to assess their knowledge of how to teach about radiation. The results showed that the teachers felt the largest problem lay with the basic teaching of radiation. Their problem centered on their own shortage of fundamental knowledge,lack of research related teaching materials available and a lack of instructional experience. The teachers were seeking a simple way to detect radiation,visual teaching aids and training support. ln addition,teachers sought supplementary useful training focusing on experimental methods and practical examples. We distributed the questionnaire to junior high school third graders in the central part of Akita prefecture. The purpose was to assess students’recognition about radiation, and to assess the level of students' motivation they possess to learn about radiation. The result showed that the percentage of students who correctly recognized the presence of radiation was less than 20%. In addition,the recognition of terms relating to radiation was low. Junior high school students' motivation, however,to learn about radiation was high. Many students thought they would want to learn about the healt hproblems and the nature and dangers of radiation.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

号 34, p. 25-34, 発行日 2012-05-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:30:56.088003
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3