WEKO3
アイテム
LD等を対象とする通級指導教室の現状と課題 -学級担任との連携に視点をあてて-
http://hdl.handle.net/10295/2646
http://hdl.handle.net/10295/264669d781fe-489a-496b-a97d-a7efa12fe639
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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jis33(67).pdf (1.9 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2014-08-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | LD等を対象とする通級指導教室の現状と課題 -学級担任との連携に視点をあてて- | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | The Current State and Issues in "Tsukyu" Classes for Students with Learning Disabilities, Etc | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達障害 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 通級担当者 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学級担任 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 連携 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Developmental disorders | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teachers in charge of tsukyu classes | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teachers in charge of regular classes | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Coordination | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
作成者 |
相原, 章子
× 相原, 章子× 武田, 篤× AIHARA, Syouko× TAKEDA, Atsushi |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 特別支援教育が本格的にスタートし,これまで特別な支援の対象とされてこなかった通常の学級で学ぶ発達障害の児童生徒にも適切な支援が求められている.このような流れの中で,2006年度からLD(学習障害)等が「通級による指導」の対象に新たに加わった.そこで本研究では,LD等の通級指導教室の現状を把握するとともに通級担当者と通常学級担任の連携上の課題を明らかにすることとした.秋田県内の通級指導教室に通う児童生徒の学級担任と通級指導担当者を対象に連携に関するアンケート調査を実施した.連携の方法として直接的な話し合いや意見交換を両者とも重要視していた.また,自校通級に比べ他校通級の方が連携上の困難を抱えていた.これらの結果をもとに,今後の連携充実に向けての課題が検討された. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | With special support education underway in earnest,appropriate support is being urged for schoolchildren with developmental disorders who attend regular classes and who had not been provided special support in the past. Amid this development, learning disabilities(LD), etc.,were added newly to the range of "learning in tsukyu classes(resource rooms)" since FY2006. Hence, this study examines into the current state of tsukyu classes for LD, etc., and to identify the issues in coordination of action between teachers of tsukyu classes and those in charge of regular classes. A questionnaire survey was conducted on teachers in charge of regular classes,as well as teachers in charge of tsukyu learning, in Akita Prefecture. Both teachers placed emphasis on direct dialogue and information exchange as the method for coordinating action. It was also found that there are coordination problems for attendance in tsukyu classes in schools located away from the locality vis-a-vis attendance of such classes in the local school. Along with the findings, the problems in improving coordination in the future were examined. | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 33, p. 67-77, 発行日 2011-05-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |