ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第36号 (11B1b)

1主題2時間連続で取り組む「道徳の時間」の指導に関する研究

http://hdl.handle.net/10295/2628
http://hdl.handle.net/10295/2628
873255bd-0e85-4ac9-b5e6-4e1b675ef0b1
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis36(111).pdf jis36(111).pdf (1.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2014-08-28
タイトル
タイトル 1主題2時間連続で取り組む「道徳の時間」の指導に関する研究
その他のタイトル
その他のタイトル On Teaching the Class Moral Education Constructed with One-Subject-in-Two-Unit-Time
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 道徳の時間
主題
主題Scheme Other
主題 道徳教育
主題
主題Scheme Other
主題 1主題2時間の授業
主題
主題Scheme Other
主題 The Class Moral Education
主題
主題Scheme Other
主題 Moral Education
主題
主題Scheme Other
主題 The Class Constructed with One-Subject-in-Two-Unit-Time
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 佐藤, 優子

× 佐藤, 優子

佐藤, 優子

Search repository
真崎, 敦史

× 真崎, 敦史

真崎, 敦史

Search repository
紺野, 祐

× 紺野, 祐

紺野, 祐

Search repository
渡辺, 智一

× 渡辺, 智一

渡辺, 智一

Search repository
SATO, Yuko

× SATO, Yuko

en SATO, Yuko

Search repository
MASAKI, Atsushi

× MASAKI, Atsushi

en MASAKI, Atsushi

Search repository
KONNO, Yu

× KONNO, Yu

en KONNO, Yu

Search repository
WATANABE, Tomokazu

× WATANABE, Tomokazu

en WATANABE, Tomokazu

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 道徳の時間の指導はこれまで、1主題1時間構成で実践されることが多かった。しかしながら、ひとつの主題を2単位時間かけて取り組む道徳の時間は、児童生徒が思考する時間を確保し、道徳的な価値に対する児童生徒の考えや思いをいっそう深めていくことにとって有効なはずである。そこで本稿は、A中学校において1主題2時間の構成で取り組まれた、平成25年度秋季研修会における道徳の時間の授業実践記録をもとに、1主題2時間で取り組む道徳の時間の指導において配慮すべき点について検討した。検討の結果、1主題2時間の授業を構想する際に重要なのは、以下の点であることが明らかとなった。第一に、教師の側で重点的に指導すべき主題を授業で扱うという確固とした意図であり、その授業を活かす年間指導計画である。その上で第二に、当の授業の目標実現に寄与する、いわゆる「力のある」資料を選定することである。また第三に、児童生徒の認知上の諸機能や、ひとつの主題に集中して取り組む姿勢等について、クラスの児童生徒の一般的な発達段階および具体的な実態を的確に捉えることである。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The Class Moral Education in many cases has been taught with one subject in every unit time. However we think that students can deepen thoughts and beliefs of a moral value in the Class Moral Education which is constructed with one-subject-in-two-unit-time. Therefore this paper refers to a record that describes a process of a experimental Class Moral Education constructed with one-subject-in-two-unit-time at a Junior High School, and investigate matters of concern for teaching the Class Moral Education constructed with one-subject-in-two-unit-time. This investigation reveals that the following points are important for teaching the Class Moral Education constructed with one-subject-in-two-unit-time. 1)To have a firm intention to teach the subject in the Class, and annual education plan which utilize the Class. 2)To choose documents with "power" that contribute to attain the aim in the Class. 3)To catch general stages of development and actual situations of students in the classroom.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

号 36, p. 111-123, 発行日 2014-05-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:31:07.018496
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3