WEKO3
アイテム
校内授業研究を推進する学校組織と教師文化に関する研究(1)
http://hdl.handle.net/10295/1978
http://hdl.handle.net/10295/197847717b98-375e-4038-91ae-9c564d85b593
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
jis34(157).pdf (2.4 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2012-09-06 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 校内授業研究を推進する学校組織と教師文化に関する研究(1) | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | A Study on School Organization and Teachers' Culture to Make Progress Lesson Study (1) | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 校内授業研究 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学校組織 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師文化 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 同僚性 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Lesson Study | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | School Organization | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teachers' Culture | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Collegiality | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
作成者 |
姫野, 完治
× 姫野, 完治× HIMENO, Kanji |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本論文では,学校組織や教師文化校内授業研究に関する先行研究を概観するとともに,小学校,中学校,高等学校における管理職や研究主任等を対象とした質問紙調査を行うことを通して,校内授業研究の現状と課題を探索した校種によって校内授業研究の実施形態や一人あたりの授業時数が大きく異なること,教師個々の自己研讃が重んじられる高等学校と比べ,小学校や中学校では組織的・協働的に取り組む文化が形成されていること等を明らかにした. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | The purpose of this article is to review the research on school organization and teachers’ culture, lesson study, to clarify the present condition and problems on the base of questionnaire to school readers in elementary school, junior high school, and high school. The analysis of the results revealed the following findings. (1) A frequency and method, class of lesson study is varies with the kind of school. (2) There is organizational and collaborative culture to make progress lesson study in elementary school and junior high school, in comparison with high school which respects self study. | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 34, p. 157-167, 発行日 2012-05-31 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター |