ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第34号 (11B1b)

幼稚園教育における「集団」の意味(その2) -4歳児にとっての「いっしょにあそぶ」ということ-

http://hdl.handle.net/10295/1973
http://hdl.handle.net/10295/1973
69a517fd-22ca-454e-a132-f541b5099eff
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis34(105).pdf jis34(105).pdf (7.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-09-06
タイトル
タイトル 幼稚園教育における「集団」の意味(その2) -4歳児にとっての「いっしょにあそぶ」ということ-
その他のタイトル
その他のタイトル The semantic of the formal groups for Kindergarten children(No.2) - About the significance of 'playing together' for 4-year-olds' children
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 幼稚園
主題
主題Scheme Other
主題 集団
主題
主題Scheme Other
主題 4 歳児
主題
主題Scheme Other
主題 関係の質
主題
主題Scheme Other
主題 Kindergarten
主題
主題Scheme Other
主題 Formal group
主題
主題Scheme Other
主題 4-year-olds
主題
主題Scheme Other
主題 Quality of relationship
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 奥山, 順子

× 奥山, 順子

奥山, 順子

Search repository
照山, 則子

× 照山, 則子

照山, 則子

Search repository
OKUYAMA, Junko

× OKUYAMA, Junko

en OKUYAMA, Junko

Search repository
TERUYAMA, Noriko

× TERUYAMA, Noriko

en TERUYAMA, Noriko

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 4歳児が「いっしょにあそぶ」場面だととらえられる姿をエピソードとして記述し,幼児にとっての「いっしょにあそぶ」ことの意味を読み取り,考察することを目的とした.4歳児は,自分なりの文脈で行動しようとしながらも,それまでの経験で獲得した枠組みを強く意識して行動していることがとらえられた.仲間との関係の中での類似した行動の意味の変容にその枠組みがかかわっている可能性が示唆された.また,幼児は相手によって,自分との関係性の違いを意識しながらかかわっていること,それは二者関係の中だけではなく,3人以上の関係の中でも,それぞれに対する自己の表し方を調整しながらかかわっているということが明らかになった.
幼児にとっての集団の意味は,単に集団内のかかわりの構図や,遊びの中でのイメージの共有や役割分担といったことだけで考えられるものではなく,友達関係における経験の質をとらえた考察が必要である.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study is to clarify the significance of the formal groups for 4-year-olds’ children, through the participant observation and episode analysis about the scenes that we can comprehend that children are playing together. Four-year-olds’ children’s activities within their own context are formed by some binds that they learned from the relational experience. The meanings of children’s same activities in some relationships of their friends are changed by the binds that they learned. The study finds children have relationship response to qualitative deference of relationship between each friends and theirself. Their behavior is controlled by relationship between not only two children but in the groups of many members. To clarify the significance of the groups, It is not sufficient to study about only organization of the groups, play images of the group member, or responsibility of roles in the pretend play. It is clarified that qualitative analysis is also needed for the mutual experiences in their friendship.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

号 34, p. 105-118, 発行日 2012-05-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:45:52.951135
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3