@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00001872, author = {奥山, 順子 and 照山, 則子 and OKUYAMA, Junko and TERUYAMA, Noriko}, issue = {34}, journal = {秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要}, month = {May}, note = {4歳児が「いっしょにあそぶ」場面だととらえられる姿をエピソードとして記述し,幼児にとっての「いっしょにあそぶ」ことの意味を読み取り,考察することを目的とした.4歳児は,自分なりの文脈で行動しようとしながらも,それまでの経験で獲得した枠組みを強く意識して行動していることがとらえられた.仲間との関係の中での類似した行動の意味の変容にその枠組みがかかわっている可能性が示唆された.また,幼児は相手によって,自分との関係性の違いを意識しながらかかわっていること,それは二者関係の中だけではなく,3人以上の関係の中でも,それぞれに対する自己の表し方を調整しながらかかわっているということが明らかになった. 幼児にとっての集団の意味は,単に集団内のかかわりの構図や,遊びの中でのイメージの共有や役割分担といったことだけで考えられるものではなく,友達関係における経験の質をとらえた考察が必要である., The purpose of this study is to clarify the significance of the formal groups for 4-year-olds’ children, through the participant observation and episode analysis about the scenes that we can comprehend that children are playing together. Four-year-olds’ children’s activities within their own context are formed by some binds that they learned from the relational experience. The meanings of children’s same activities in some relationships of their friends are changed by the binds that they learned. The study finds children have relationship response to qualitative deference of relationship between each friends and theirself. Their behavior is controlled by relationship between not only two children but in the groups of many members. To clarify the significance of the groups, It is not sufficient to study about only organization of the groups, play images of the group member, or responsibility of roles in the pretend play. It is clarified that qualitative analysis is also needed for the mutual experiences in their friendship.}, pages = {105--118}, title = {幼稚園教育における「集団」の意味(その2) -4歳児にとっての「いっしょにあそぶ」ということ-}, year = {2012} }