ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. C22 高等教育グローバルセンター(含:国際交流・教育推進総合センター)
  2. C22B 本学紀要
  3. C22B2a 秋田大学国際交流センター紀要
  4. 第1号 (C22B2a)

日本語学習者の「ように」を用いた間接話法の習得状況について

http://hdl.handle.net/10295/1946
http://hdl.handle.net/10295/1946
8b4f17f3-fb93-43c2-b199-c700a5b242ea
名前 / ファイル ライセンス アクション
kokusai1(17).pdf kokusai1(17).pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2012-06-19
タイトル
タイトル 日本語学習者の「ように」を用いた間接話法の習得状況について
その他のタイトル
その他のタイトル On the Acquisition of Indirect Speech Using yooni by Learners of Japanese as a Foreign Language
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 日本語学習者
主題
主題Scheme Other
主題 「ように」
主題
主題Scheme Other
主題 間接話法
主題
主題Scheme Other
主題 習得状況
主題
主題Scheme Other
主題 効果的な指導法
主題
主題Scheme Other
主題 Learners of Japanese
主題
主題Scheme Other
主題 "yooni"
主題
主題Scheme Other
主題 Indirect Speech
主題
主題Scheme Other
主題 Aspects of Acquisition
主題
主題Scheme Other
主題 Effective Ways of Teaching
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 佐藤, 香織

× 佐藤, 香織

佐藤, 香織

Search repository
SATO, Kaori

× SATO, Kaori

en SATO, Kaori

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本稿では中上級の42名の日本語学習者に文産出課題を課すことにより,「ように」を用いた「命令,依頼」の内容を示す間接話法の習得状況の一端を探った。さらに,日本語教科書や参考書等での「ように」を用いた間接話法のこれまでの取り扱われ方等についても検討し,効果的な文型提示や指導法について考察した。間接話法がふさわしい文脈において「ように」を用いた間接話法を産出できた学習者は全体の20%程度であり,習得状況は決して良いとは言えない。1級合格者については半数弱が「ように」節を産出することができていたが,語用論的に不適切な「ように」節の産出も見られた。また,1級合格者の残りの半数は「と」節を用いた直接話法の文を産出していた。このことから,直接話法よりも間接話法がふさわしい状況があることを理解させた上で,待遇表現の調節も含めた適切な「ように」節が使用できるような運用練習を行っていく必要があると考えられる。
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 This paper investigates the acquisition of indirect speech which expresses "order/request" using yooni by intermediate and advanced learners of Japanese as a foreign language. This paper also examines how the usage of this type of yooni is described in some Japanese textbooks, and considers effective ways of teaching it. The data for this research were obtained from the sentence production tests of 42 participants. The results indicated that about only 20% of the total was able to product well-formed "yooni" sentences. Even the participants who passed level 1 of the Japanese Language Proficiency Test (JLPT), fewer than half of them were able to product "yooni" sentences, and some of them made pragmatically inappropriate "yooni" sentences. The other half who passed level 1 of the JLPT used direct speech using "to" sentences. All these things make it clear that we should have learners of Japanese understand the proper situations to use indirect speech, and do communicative drills to enable them to use appropriate "yooni" sentences.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学国際交流センター紀要

号 1, p. 17-26, 発行日 2012-03-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21869243
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA1256436X
出版者
出版者 秋田大学国際交流センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:46:01.800647
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3