Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2012-05-23 |
タイトル |
|
|
タイトル |
ゲーミング・シミュレーション「払田柵体験」 -歴史における体験学習をめぐって- |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
The "Gaming Simulation" on the Historical Site called Hotta-saku:Learning Through Experience int he History Class |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
ゲーミング・シミュレーション |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
体験学習 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
地域学習 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
払田柵 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Gaming Simulation |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Experience |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Fieldwork |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Hotta-saku |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
作成者 |
渡部, 育子
坪野谷, 和樹
三森, 朋恵
WATANABE, Ikuko
TSUBONOYA, Kazuki
MITSUMORI, Tomoe
Fieldwork
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
本稿は歴史における体験学習をめぐる考察と,中学校社会科の歴史分野における教材開発について述べるものである.歴史の体験では,過去の時代を体験するという,現実には不可能なことを"体験"することになる.不可能を可能にするためには,その時代に関する総合的な知識を習得していることが不可欠の要素となる.また,体験学習では,農山漁村体験や社会体験のように,場の設定が必要である.歴史における体験学習の場としては遺跡があげられる.本稿で紹介する教材では,秋田県大仙市の払田柵跡を体験学習の場に設定した.地域学習の意義と体験学習の意義を高めるために,ゲーミング・シミュレーションの手法を用いた.わが国の律令国家が成熟する9世紀初頭の時期の時代の全体像を見据えながら,秋田という日本列島を構成する一地域の人々の生活について,ゲームの世界で体験させる試みである. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The purpose of this paper is to explote the possibility of learning through experience in the history class , with a view to developing teaching materials for the field of history in the subject of social studies in junior high schools. The Course of Study by the Ministry of Education requires that learning activities through experience should be positively introduced. In introducing activities for learning through experience , the setting of situations such as a farming village , a fishing village , or a town is necessary , and in the case of history which involves experiencing the past , using historical sites is effective. In the materials presented in this study , the historical site called Hotta-saku in Daisen City ,Akita Prefecture , was chosen as the place for learning history through experience. For the purpose of getting a deeper insigte into the local history , teaching materials based on the method of "gaming simulation" were developed and used in class , which enabled the students to gain the expected educational results by learning through playing. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
号 31,
p. 99-108,
発行日 2009-05-30
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
13449214 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA11532120 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター |