@article{oai:air.repo.nii.ac.jp:00001818, author = {渡部, 育子 and 坪野谷, 和樹 and 三森, 朋恵 and WATANABE, Ikuko and TSUBONOYA, Kazuki and MITSUMORI, Tomoe and Fieldwork}, issue = {31}, journal = {秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要}, month = {May}, note = {本稿は歴史における体験学習をめぐる考察と,中学校社会科の歴史分野における教材開発について述べるものである.歴史の体験では,過去の時代を体験するという,現実には不可能なことを"体験"することになる.不可能を可能にするためには,その時代に関する総合的な知識を習得していることが不可欠の要素となる.また,体験学習では,農山漁村体験や社会体験のように,場の設定が必要である.歴史における体験学習の場としては遺跡があげられる.本稿で紹介する教材では,秋田県大仙市の払田柵跡を体験学習の場に設定した.地域学習の意義と体験学習の意義を高めるために,ゲーミング・シミュレーションの手法を用いた.わが国の律令国家が成熟する9世紀初頭の時期の時代の全体像を見据えながら,秋田という日本列島を構成する一地域の人々の生活について,ゲームの世界で体験させる試みである., The purpose of this paper is to explote the possibility of learning through experience in the history class , with a view to developing teaching materials for the field of history in the subject of social studies in junior high schools. The Course of Study by the Ministry of Education requires that learning activities through experience should be positively introduced. In introducing activities for learning through experience , the setting of situations such as a farming village , a fishing village , or a town is necessary , and in the case of history which involves experiencing the past , using historical sites is effective. In the materials presented in this study , the historical site called Hotta-saku in Daisen City ,Akita Prefecture , was chosen as the place for learning history through experience. For the purpose of getting a deeper insigte into the local history , teaching materials based on the method of "gaming simulation" were developed and used in class , which enabled the students to gain the expected educational results by learning through playing.}, pages = {99--108}, title = {ゲーミング・シミュレーション「払田柵体験」 -歴史における体験学習をめぐって-}, year = {2009} }