ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To

Field does not validate

To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

  • RootNode

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第30号 (11B1b)

軽度発達障害に関する小・中学校教師の意識調査

http://hdl.handle.net/10295/1594
http://hdl.handle.net/10295/1594
aebda867-9f8d-4250-b6c5-2e6c195bee78
名前 / ファイル ライセンス アクション
takeda3.pdf takeda3.pdf (848.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2009-02-17
タイトル
タイトル 軽度発達障害に関する小・中学校教師の意識調査
その他のタイトル
その他のタイトル Attitude survey of elementary and junior high school teachers on children with mild developmental disorders
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 mild developmental disorders
主題
主題Scheme Other
主題 attitude survey
主題
主題Scheme Other
主題 teachers
主題
主題Scheme Other
主題 軽度発達障害
主題
主題Scheme Other
主題 教師
主題
主題Scheme Other
主題 意識調査
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 渡部, 紘子

× 渡部, 紘子

渡部, 紘子

Search repository
武田, 篤

× 武田, 篤

武田, 篤

Search repository
WATANABE, Koko

× WATANABE, Koko

en WATANABE, Koko

Search repository
TAKEDA, Atsushi

× TAKEDA, Atsushi

en TAKEDA, Atsushi

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 Special education in Japan IS currently at a
major turning point. All teachers are facing the
new task of providing support to children with
mild developmental disorders without mental
retardation who are attending normal class. In
this study, we conducted a questionnaire survey
on elementary and junior high school teachers
regarding support to children with mild developmental
disorders, and studied the current
stuation and tasks. As a result of factor analysis,
the following six factors were extracted; 1)
support system in school, 2) interest in mild
developmental disorders, need for training, 3)
treatment ability for children with mild developmental
disorders, 4) class management for
mutual developmental, 5) difficulties in partnerships
with parents, 6) importance of special
teaching. These six factors were then compared
and studied between different types of schools
(elementary or junior high school) and different
job types (administration and management or
94
class teacher), and the following results were
obtained. It was found that those handling
administrative and management work have
proper support systems compared to class
teachers, and they are aware of the need for
training, have high treatment skills, and consider
class management to be more important than
special teaching. In addition, compared to junior
high school teachers, elementary school teachers
had stronger attitude and interest in mild
developmental disorders. Importance on special
teaching was placed by class teachers than those
handling administrative and management work,
and in junior high schools than elementary
schools. Regarding difficulties in partnerships
with parents, no difference was seen between the
two types of jobs and types of schools. Based on
these results, the preferable support for mild
developmental disorders in elementary and junior
high schools in the future was discussed.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 障害児教育は今,大きな転換期にある.なかでも,通常学級に在籍する知的障害を伴わない「軽度発達障害」児への支援という,新たな課題に全ての教師が直面している.そこで本研究では,小・中学校の教師を対象に軽度発達障害児への支援に関する質問調査を実施し,その現状と課題を検討した.因子分析の結果,1)校内支援体制と雰囲気,2)軽度発達障害への関心、研修の必要性,3)軽度発達障害児に対する指導力,4)共に育つための学級経営,5)保護者との連携の難しさ,6)専門的指導重視,という6因子が抽出された.これら6因子を校種(小学校と中学校)と職務種(管理職と学級担任)別に比較検討したところ以下の結果を得た.管理職は学級担任よりも校内支援体制が整い,研修の必要性を認め,指導力も高く,専門的な指導よりも学級経営が重要だと考えていた.また,中学校に比べ小学校の方が軽度発達障害に対する教師の意識や関心が高かった.専門的な指導を重視したのは,管理職よりも学級担任,小学校よりも中学校の方で多かった.保護者との連携の難しさに関しては,管理職と学級担任,および小学校と中学校との間に差は見られなかった.これらの結果をもとに,小・中学校における今後の軽度発達障害の支援のあり方について検討した.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

号 30, p. 85-94, 発行日 2008-05-01
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:49:15.629088
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3