WEKO3
アイテム
軽度発達障害に関する小・中学校教師の意識調査
http://hdl.handle.net/10295/1594
http://hdl.handle.net/10295/1594aebda867-9f8d-4250-b6c5-2e6c195bee78
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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takeda3.pdf (848.6 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2009-02-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 軽度発達障害に関する小・中学校教師の意識調査 | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Attitude survey of elementary and junior high school teachers on children with mild developmental disorders | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | mild developmental disorders | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | attitude survey | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teachers | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 軽度発達障害 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 意識調査 | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
作成者 |
渡部, 紘子
× 渡部, 紘子× 武田, 篤× WATANABE, Koko× TAKEDA, Atsushi |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Special education in Japan IS currently at a major turning point. All teachers are facing the new task of providing support to children with mild developmental disorders without mental retardation who are attending normal class. In this study, we conducted a questionnaire survey on elementary and junior high school teachers regarding support to children with mild developmental disorders, and studied the current stuation and tasks. As a result of factor analysis, the following six factors were extracted; 1) support system in school, 2) interest in mild developmental disorders, need for training, 3) treatment ability for children with mild developmental disorders, 4) class management for mutual developmental, 5) difficulties in partnerships with parents, 6) importance of special teaching. These six factors were then compared and studied between different types of schools (elementary or junior high school) and different job types (administration and management or 94 class teacher), and the following results were obtained. It was found that those handling administrative and management work have proper support systems compared to class teachers, and they are aware of the need for training, have high treatment skills, and consider class management to be more important than special teaching. In addition, compared to junior high school teachers, elementary school teachers had stronger attitude and interest in mild developmental disorders. Importance on special teaching was placed by class teachers than those handling administrative and management work, and in junior high schools than elementary schools. Regarding difficulties in partnerships with parents, no difference was seen between the two types of jobs and types of schools. Based on these results, the preferable support for mild developmental disorders in elementary and junior high schools in the future was discussed. |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 障害児教育は今,大きな転換期にある.なかでも,通常学級に在籍する知的障害を伴わない「軽度発達障害」児への支援という,新たな課題に全ての教師が直面している.そこで本研究では,小・中学校の教師を対象に軽度発達障害児への支援に関する質問調査を実施し,その現状と課題を検討した.因子分析の結果,1)校内支援体制と雰囲気,2)軽度発達障害への関心、研修の必要性,3)軽度発達障害児に対する指導力,4)共に育つための学級経営,5)保護者との連携の難しさ,6)専門的指導重視,という6因子が抽出された.これら6因子を校種(小学校と中学校)と職務種(管理職と学級担任)別に比較検討したところ以下の結果を得た.管理職は学級担任よりも校内支援体制が整い,研修の必要性を認め,指導力も高く,専門的な指導よりも学級経営が重要だと考えていた.また,中学校に比べ小学校の方が軽度発達障害に対する教師の意識や関心が高かった.専門的な指導を重視したのは,管理職よりも学級担任,小学校よりも中学校の方で多かった.保護者との連携の難しさに関しては,管理職と学級担任,および小学校と中学校との間に差は見られなかった.これらの結果をもとに,小・中学校における今後の軽度発達障害の支援のあり方について検討した. | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 30, p. 85-94, 発行日 2008-05-01 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 13449214 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11532120 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教育実践総合センター |