ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 10 教育文化学部(含:旧教育学部)
  2. 10B 本学紀要
  3. 10B1a 秋田大学教育学部研究紀要:人文科学・社会科学
  4. 第52集 (10B1a)

日本語学習者の作文における文構造上の問題点

http://hdl.handle.net/10295/1026
http://hdl.handle.net/10295/1026
b855218a-ceb0-4062-acd6-8574251e2eb0
名前 / ファイル ライセンス アクション
miyamoto7.pdf miyamoto7.pdf (622.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2008-08-08
タイトル
タイトル 日本語学習者の作文における文構造上の問題点
言語 ja
タイトル
タイトル An Analysis of Sentence Structure in the Written Compositions by Non-native Speakers of Japanese
言語 en
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 日本語学習
主題
主題Scheme Other
主題 留学生
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 小泉, きみ子

× 小泉, きみ子

ja 小泉, きみ子

en KOIZUMI, Kimiko

Search repository
宮本, 律子

× 宮本, 律子

ja 宮本, 律子

en MIYAMOTO, Ritsuko

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In an attempt to characterize sentence structures in the written compositions by non-native speakers of Japanese, we analyzed their compositions with seven parameters. They were: 1) clauses per sentence, 2) ratio of coordinate clauses 3) ratio of adverb clauses 4) ratio of relative clauses 5) ratio of noun clauses 6) ratio of rennyo-form in coordinate clauses, and 7) ratio of te-form in adverb clauses. These parameters were compared with those of the writings by native speakers. The major findings were: (1) Scores of parameters for 1), 2), 4) and 6) were significantly smaller in learners' writings than in native speakers', while vice versa was the case for parameter for 3).
(2) Some of these parameters were found to be dependent on each other. In the writings by native speakers, parameters for 1) and 2) had strong positive association, and those for 2) and 5) showed strong negative association. In contrast, such associations were not found in learner's writings.
(3) Factor analysis was applied to find out factors determining the sentence structures by native speakers.
The analysis extracted three major factors, which explain more than 2/3 of the variations of sentence structures by native speakers. Only the first factor (about 1/3) was common to both native speakers and learners, while other two factors were unique to learners or native speakers.
These findings demonstrated that unnaturalness in learners' writings could be attributed to their sentence structures. Sentence combining appears to be a promissing method for improving their writings.
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : 秋田大学教育学部研究紀要 人文科学・社会科学
en : Memoirs of the College of Education, Akita University. The humanities & the social sciences

巻 52, p. 107-112, 発行日 1997-05-20
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 0387-0103
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00010293
出版者
出版者 秋田大学教育学部
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:10:22.223715
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3