ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第27号 (11B1b)

鑑賞の授業法について : 「物語の創作を目的とした授業」と「旋律唱・リズム打ちを中心とした授業」の比較

http://hdl.handle.net/10295/259
http://hdl.handle.net/10295/259
f45098b1-2bbc-4826-8b1d-9bfc90144470
名前 / ファイル ライセンス アクション
KJ00004191427.pdf KJ00004191427.pdf (718.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2007-12-14
タイトル
タイトル 鑑賞の授業法について : 「物語の創作を目的とした授業」と「旋律唱・リズム打ちを中心とした授業」の比較
その他のタイトル
その他のタイトル Teaching Music Appreciation : Comparing a Visualization Method and a Singing with Hands-Clapping Method
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 音楽鑑賞
主題
主題Scheme Other
主題 指導法
主題
主題Scheme Other
主題 情景
主題
主題Scheme Other
主題 実験授業
主題
主題Scheme Other
主題 Music Listening
主題
主題Scheme Other
主題 Teaching Method
主題
主題Scheme Other
主題 Scenes
主題
主題Scheme Other
主題 Experimental Lessons
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
作成者 桂, 博章

× 桂, 博章

桂, 博章

Search repository
KATSURA, Hiroaki

× KATSURA, Hiroaki

en KATSURA, Hiroaki

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 この論文の目的は,2種類の鑑賞の実験授業を行ない,その結果を比較,検証することにある.小学校3年生の2クラスを対象に,「鍛冶屋のポルカ」(ヨーゼフ・シュトラウス作曲)を聴かせた.一方のクラスには,主として旋律唱,リズム打ちのみを教え,もう一方のクラスには,曲を聴くことにより,具体的な場面を児童にイメージさせ,物語を作らせた.質問紙への両クラスの回答を比較したところ,音楽要素の聴取には差が見られたが,曲に対する感情(感じ方)には差が見られなかった.音楽の授業において教師が曲をその形象的なイメージに関係づけて扱うのは,授業を展開し易いためであると考えられる.音楽と形象的なイメージとは直接的な関係はなく,音楽の授業において,過度に形象的なイメージを扱うことは控えるべきである.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 The present paper is a report of the research investigating effects of two methods of teaching students how to appreciate classical music. A visualization method asked students to visualize the scene while listening to the music, while a singing-and-hands-clapping method was the one in which students sang and clapped hands to the music. The target music students listened to in this study was Blacksmith's Polka composed by Josef Strauss. The results of the analysis of questionnaires showed that there was indeed a significant difference in the degree of understanding the tunes and organization of the music between the two methods. However, there was no difference in emotional involvement between the two groups. Based on these results, the paper concludes by suggesting that a visualization method is not always as effective as many music teachers might expect, though this is one of the most widely used methods at school.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部 教育実践研究紀要

巻 27, p. 25-31, 発行日 2005-04-28
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 13449214
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11532120
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 12:06:38.638416
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3