ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 10 教育文化学部(含:旧教育学部)
  2. 10C 本学関連学会刊行誌
  3. 10C5 あきた数学教育学会誌
  4. 第3号(10C5)

「授業プランシート」を活用した問題解決型授業の試行 -授業実践知の継承を目指して-

https://doi.org/10.20569/00005752
https://doi.org/10.20569/00005752
ab8f2c27-a70c-49e9-ad14-5d8235065875
名前 / ファイル ライセンス アクション
aktsu3(13).pdf aktsu3(13) (4.5 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2021-08-18
タイトル
タイトル 「授業プランシート」を活用した問題解決型授業の試行 -授業実践知の継承を目指して-
言語 ja
タイトル
タイトル Trial of problem solving class using "lesson plan sheets" -Aiming to pass on lesson practice knowledge-
言語 en
言語
言語 jpn
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学習シート
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 授業プランシート
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 単元設計,授業の要
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 主体的なめあてを立てる導入
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning sheets
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 lesson plan sheets
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 unit design
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 lesson points
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 introduction to make independent goals
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20569/00005752
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
作成者 伊藤, 弘幸

× 伊藤, 弘幸

ja 伊藤, 弘幸

Search repository
ITOU, HIROYUKI

× ITOU, HIROYUKI

en ITOU, HIROYUKI

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本実践の目的は,秋田の教師が工夫・改善を積み重ねてきた「学習シート」(児童用)の財産を,「授業プランシート」(教師用)という形で継承することにある。そのため,本時で活用する既習スキルと身に付けるスキル,ならびに児童に考えさせることと教師が教えることを明確にし,本時のめあて(児童側)から一般化への流れの妥当性や整合性の検討を通して,学習シートの趣旨を生かした間題解決型の「授業プランシート」を開発した。さらに,若手教員とのTT授業を通して,「授業プランシート」を実践すると共に,指導を通しての気付きや課題を「授業プランシート」に朱書きし,次年度への改善につなげた。その結呆,秋田の教員が「学習シート」を通して培ってきた授業実践知の継承に向けて,確かな手応えを得ることができた。今後の課題は若手教員が自力で単元・授業設計を行い,「授業プランシート」を開発・実践・評価・改善していく能力を育成することである。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this practice is to inherit the assets of the "learning sheets" (for children), which Akita teachers have been devising and improving, in the form of"lesson plan sheets" (for teachers).For this reason, it is important to clarify the skills to be learned and the skills to be acquired, as well as the skills to be taught and the skills to be considered by the children. By examining the appropriateness and consistency of the flow from the objective of this lesson (children's side) to generalization, we developed a problem ・solving "lesson plan sheets" that utilizes the purpose of the "learning sheets". In addition, through TT classes with young teachers, we practiced the "lesson plan sheets", and we also learned about the "lesson plan sheets" through teaching. As a result, we were able to obtain a solid response from the Akita teachers to pass on the practical knowledge they had gained through the "learning sheets". The future challenge is to develop the ability of young teachers to design their own units and lessons, and to develop, practice, evaluate, and improve the "lesson plan sheets.
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : あきた数学教育学会誌

号 3, p. 13-21, 発行日 2021-08-01
収録物識別子
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2435-1164
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12869684
出版者
出版者 あきた数学教育学会
言語 ja
著者所属
秋田市立旭川小学校
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:51:31.341676
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3