ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第43号 (11B1b)

校内研修における教員の深い学びに関する一考察

https://doi.org/10.20569/00005676
https://doi.org/10.20569/00005676
c7e9d9f3-fab1-4db0-bcaa-5b59683dcc64
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis43(127).pdf jis43(127) (2.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-05-17
タイトル
タイトル 校内研修における教員の深い学びに関する一考察
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on Deep Learning of Teachers in School Workshop
言語 en
言語
言語 jpn
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 校内研修会
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 教員育成
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 深い学び
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 school workshop
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher training
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 deep learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00005676
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
作成者 田仲, 誠祐

× 田仲, 誠祐

ja 田仲, 誠祐
秋田大学教育文化学部

en TANAKA, Seiyuu

Search repository
伊藤, 紘成

× 伊藤, 紘成

ja 伊藤, 紘成
秋田県立秋田明徳館高等学校

en ITO, Kousei

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 校内研修会において教員が求める深い学びの様相を明らかにするために,秋田県の小学校,中学校の教員が「どのような学びがあれば深いと感じるか」について質問紙調査を行った.自由記述法で得られた回答について,テキストマイニング分析から 2 カテゴリー,内容の質的分類からは 5 カテゴリーを抽出することができた.これらの関係をKolbの経験学習サイクルモデル,野中の組織的知識創造の基本原理(SECIモデル)を用いて考察した.その結果,教員が求める深い学びとして,内容・理解,プロセス・思考という 2 つのカテゴリーに加えて,実践への意欲化という第三のカテゴリーがあることを見いだした.
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In order to clarify the aspect of deep learning required by teachers at the in-school workshop, we conducted a questionnaire survey of elementary and junior high school teachers in Akita Prefecture about "what kind of learning would make them feel deep". Regarding the answers obtained by the free description method, two categories could be extracted from the text mining analysis,and five categories could be extracted from the qualitative classification of the contents. Then we considered these relationships using“Kolb‘s experiential learning cycle model”,“Nonaka‘s basic principles of organizational knowledge creation(SECI model)” As deep learning required by teachers, we found that in addition to the two categories of content / understanding and process / thinking, there is a third category of motivation for practice.
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 43, p. 127-134, 発行日 2021-03-31
収録物識別子
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2432-8871
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:53:42.799949
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3