WEKO3
アイテム
地域における継承的アーカイブと学習材としての活用(3)-松代大本営地下壕を事例として-
https://doi.org/10.20569/00005664
https://doi.org/10.20569/00005664a18cfee7-ab6d-48cd-857f-cada8c6056c8
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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jis43(1) (2.3 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2021-05-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 地域における継承的アーカイブと学習材としての活用(3)-松代大本営地下壕を事例として- | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Application of the hierarchical archive community and learning materials(3)-A Case Study of Matsushiro Dai-mainly Owned Underground Bunkers- | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 戦争遺跡 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 松代大本営地下壕 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | NPO法人松代大本営平和祈念館 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | War Ruins | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Matsushiyo Dai-mainly managed underground bunker | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Matsushiro Dai-honei Peace Memorial Hall | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20569/00005664 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
作成者 |
外池, 智
× 外池, 智× TONOIKE, Satoshi |
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内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 「本研究の目的」も含めて,以下本稿の概要を述べる.本研究は,2009(平成21)年度から推進している戦争遺跡に関する研究1,2012(平成24)年度から推進している戦争体験の「語り」の継承に関する研究2,2015(平成27)年度から推進している継承的アーカイブを活用した「次世代の平和教育」の展開に関する研究3の継続研究であり,さらに2018(平成30)年度から取り組んでいる地域の継承的アーカイブと学習材としての活用に関する研究4の一端を発表するものである. 戦後75年の歳月が経ち,戦争体験を語れる終戦時の年齢を仮に10歳とすれば,もはやその人口は全人口の 5%以下となった.こうした状況の中,あの貴重な体験や記憶を残し,継承していこうとする試みが続いている.また教育現場においても,直接的な戦争体験の「語り」ではなく,そうした継承的アーカイブを活用したいわば「次世代の平和教育5」と呼ぶべき実践が次々と展開されている. こうした状況を踏まえ,本稿では,戦争遺跡の学習材としての活用について特に,今回は長野市の戦争遺跡である松代大本営地下壕に注目し,この遺跡の保存と継承に深く関わってきたNPO法人松代大本営平和祈念館の取り組みとガイド養成,そして近隣学校における教育実践を取り上げたい. | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | his study is based on research on war ruins that have been promoted since 2009, on the succession of "narratives" of war experiences that have been promoted since 2012, and from 2015. This is a continuing study on the development of "next-generation peace education" utilizing the inherited archives, and presents a part of the research on the use of "next-generation peace education" as an inherited archive and learning material in the region that we have been working on since 2018. After 74 years of the war, if the age at the end of the war, which can be talked about the war experience, is 10 years old, the population is no longer about 8% of the total population. In this situation, attempts to preserve those precious experiences and memories and try to inherit them continue. In addition, in the educational field, rather than the "story" of the direct war experience, so to speak, the practice to be called "the next generation of peace education" utilizing such an inherited archive is being developed one after another. In light of this situation, in this paper, I would like to focus on the use of war ruins as learning materials, this time focusing on the Matsushiyo Dai-mainly managed underground bunker, which is a war site in Nagano City, and taking up the efforts and guide training of the Matsushiro Dai-honei Peace Memorial Hall, which has been deeply involved in the preservation and succession of this site, and educational practice in neighboring schools. | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要 号 43, p. 1-13, 発行日 2021-03-31 |
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ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2432-8871 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12777702 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター |