Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2021-05-17 |
タイトル |
|
|
タイトル |
看護教員と看護学生の静脈血採血における穿刺針動態の比較分析 -採血練習用腕モデルを用いた検証- |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Analysis of needle-tip movement during venipuncture in blood sampling performed by nursing teachers and nursing students -Verification using an arm model- |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
看護技術 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
静脈血採血 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
モーションキャプチャ |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
看護学生 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
看護教員 |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20569/00005653 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
作成者 |
菊地, 由紀子
佐々木, 真紀子
長谷部, 真木子
工藤, 由紀子
杉山, 令子
水戸部, 一孝
齋藤, 正親
Kikuchi, Yukiko
Sasaki, Makiko
Hasebe, Makiko
Kudo, Yukiko
Sugiyama, Reiko
Mitobe, Kazutaka
Saito, Masachika
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
〔目的〕静脈血採血における看護教員と看護学生の針先の動きの相違の有無を明らかにする.〔方法〕看護教員10名と看護学生10名を対象者とした.対象者は採血練習用腕モデルを用いて標準採血法に基づく採血を10回実施し,その間の針先の動きを磁気式モーションキャプチャによる静脈血採血手技計測システムを用いて計測し,静脈穿刺時の針の刺入時間,針の刺入開始角度と固定角度,刺入の深さを比較した.針の角度と深さの軌跡については,5名の研究者で形状を視覚的に検討した.〔結果〕針の平均刺入時間(標準偏差)は教員が3.0(0.9)sec,学生が5.2(2.0)sec であり,学生の刺入時間が有意に長かった.針の刺入開始角度,固定角度および針の刺入の深さは,教員と学生に有意な差はなかった.3名の学生の針先には,針の角度を皮膚と平行な方向へ近づけていくタイミングで短時間に複数回上下に変化する動きがあり,そのうち1名の針先は5mm 変化していた.〔考察〕学生の静脈穿刺の手技には,針の角度を皮膚と平行な方向へ近づけていくタイミングで針先がぎこちなく動くことが推察され,血管壁の損傷や,一旦血管内に入った針で再度血管を突き破ることによる血液の漏出につながる危険性があることが示唆された. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
〔Objective〕This study aimed to clarify the difference in needle-tip movement between nursing teachers and nursing students during venous blood sampling. 〔Method〕The subjects included 9 nursing teachers and 10 nursing students. They collected blood based on the standard blood collection method, using an arm model for blood collection. Needle-tip movement data was collected using magnetic motion capture, a measurement system for venous blood sampling technique. The needle insertion time, insertion start angle, fixation angle, and insertion depth were compared. In addition, five researchers visually examined the shape of the needle angle and depth trajectory. 〔Results〕Needle insertion time (mean [standard deviation]) was 3.0 (0.9) seconds for teachers and 5.2 (2.0) seconds for students. The piercing time for students was significantly longer than that for teachers. No significant differences were seen between teachers and students in insertion start angle, fixation angle, and insertion depth. In three students, there was an up and down movement as the angle of the needle was brought closer to the direction parallel to the skin. In one of these, the vertical change of the needle tip was 5 mm. 〔Discussion〕In the venipuncture technique performed by students, it was characterized by awkwardly needletip movement when the needle angle was brought closer to the direction parallel to the skin. This presents a risk of damage to the vessel wall, which may result in blood leakage. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学大学院医学系研究科保健学専攻紀要
巻 29,
号 1,
p. 27-35,
発行日 2021-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
18840167 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12447617 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学大学院医学系研究科保健学専攻 |