ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第42号 (11B1b)

特別支援学校における職業リハビリテーションの視点を組み入れた職業教育改善の実践報告

https://doi.org/10.20569/00005502
https://doi.org/10.20569/00005502
e0a14f8e-8ead-427b-bbf5-ac38e2522de7
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis42(105).pdf jis42(105) (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-04-08
タイトル
タイトル 特別支援学校における職業リハビリテーションの視点を組み入れた職業教育改善の実践報告
その他のタイトル
その他のタイトル A case report of improvement of career education using vocational rehabilitation techniques at special support school for children
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 職業教育
主題
主題Scheme Other
主題 職業リハビリテーション
主題
主題Scheme Other
主題 職務分析
主題
主題Scheme Other
主題 課題分析
主題
主題Scheme Other
主題 Career Education
主題
主題Scheme Other
主題 Vocational Rehabilitation
主題
主題Scheme Other
主題 Job Analysis
主題
主題Scheme Other
主題 Task Analysis
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00005502
ID登録タイプ JaLC
作成者 縄岡, 好晴

× 縄岡, 好晴

縄岡, 好晴

Search repository
前原, 和明

× 前原, 和明

前原, 和明

Search repository
NAWAOKA, Kousei

× NAWAOKA, Kousei

en NAWAOKA, Kousei

Search repository
MAEBARA, Kazuaki

× MAEBARA, Kazuaki

en MAEBARA, Kazuaki

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 近年,特別支援学校から一般就労への移行を支援するための取組みが求められている.そのため,特別支援学校における職業教育を充実させていくことが必要である.本研究では,特別支援学校における職業教育の改善の実践について報告した.改善の実践として,職業リハビリテーションの支援技法である職務分析及び課題分析を実施し,これまで教室で実施されてきた作業学習の職務内容の再整理を行った.加えて,職務を再編及び新設する等し,教育を実施するための教室環境の整備を行った.このような改善の取組みは,個々の生徒の障害特性のアセスメントとアセスメント結果に基づいた指導の実施を促すと考えられた.また,この実践は,より多様な障害程度の生徒の指導を充実させると考えられた.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 In recent years, a lot of efforts have been needed to support the transition from special support school to employment. Therefore, it is necessary to enhance career education at special support schools. This study reports on efforts to improve career education in special support school. As an improvement effort, job analysis and task analysis which are the technique of the vocational rehabilitation were carried out, and the job content which had been carried out until now was rearranged. In addition, the classroom environment for career education was improved by reorganizing and establishing new jobs. These improvement efforts were considered to encourage the assessment of individual students' disability characteristics and the implementation of guidance based on the assessment results. It was also thought that this improvement effort would enhance the support of students with various disabilities.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 42, p. 105-111, 発行日 2020-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24328871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:55:56.149667
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3