ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第42号 (11B1b)

大学生向けの雨水浸透のモデル実験教材開発と教育実践

https://doi.org/10.20569/00005499
https://doi.org/10.20569/00005499
0a7c08c7-358a-43cf-87f6-1da030b7da82
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis42(77).pdf jis42(77) (2.6 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-04-08
タイトル
タイトル 大学生向けの雨水浸透のモデル実験教材開発と教育実践
その他のタイトル
その他のタイトル Teaching Material Development and the Educational Practice of Model Experiment for Undergraduate Students Related to the Permeation of Rainwater
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 小学校
主題
主題Scheme Other
主題 理科
主題
主題Scheme Other
主題 浸透
主題
主題Scheme Other
主題 雨水
主題
主題Scheme Other
主題 大学生
主題
主題Scheme Other
主題 モデル実験
主題
主題Scheme Other
主題 透水試験
主題
主題Scheme Other
主題 elementary school
主題
主題Scheme Other
主題 science class
主題
主題Scheme Other
主題 permeability
主題
主題Scheme Other
主題 rainwater
主題
主題Scheme Other
主題 undergraduate student
主題
主題Scheme Other
主題 model experiment
主題
主題Scheme Other
主題 permeability test
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00005499
ID登録タイプ JaLC
作成者 川村, 教一

× 川村, 教一

川村, 教一

Search repository
松井, 香菜子

× 松井, 香菜子

松井, 香菜子

Search repository
山下, 清次

× 山下, 清次

山下, 清次

Search repository
田口, 瑞穂

× 田口, 瑞穂

田口, 瑞穂

Search repository
KAWAMURA, Norihito

× KAWAMURA, Norihito

en KAWAMURA, Norihito

Search repository
MATSUI, Kanako

× MATSUI, Kanako

en MATSUI, Kanako

Search repository
YAMASHITA, Seiji

× YAMASHITA, Seiji

en YAMASHITA, Seiji

Search repository
TAGUCHI, Mizuho

× TAGUCHI, Mizuho

en TAGUCHI, Mizuho

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 平成29年改訂の小学校学習指導要領で第4 学年理科に加わった学習単元「雨水の行方と地面の様子」の学習内容の理解を大学生に深めさせるため,筆者らは礫や砂への水の浸透モデル実験教材を開発し,教育実践を行った.学生により実施された簡易透水試験としての「実験」の結果を考察したところ,グループ間で測定結果に差異が見られた原因は,試験容器内への注水にかかる時間の差異,受水槽内に流出した水による水面の変動に伴う流出水量の読み取り誤差が考えられた.改善策として,容器内への注水時間をそろえるために注水器具を追加すること,受水槽内の水面の変動に伴う読み取り誤差については,ろ過の手法を想起させることが挙げられた.これらのことを踏まえ,児童実験用のモデル実験装置を開発し性能評価を行ったところ,測定結果の差異を低減できることを確認できた.
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 We have developed new teaching material for undergraduate school students as preservice elementary school teachers in a science class that is related to the permeability test to enable them to understand the study content related to rainwater on the ground. In the science education class, we instructed the students on how to use the apparatus and collected the results of the tests performed by the students and made of a note of their opinions while they were engaged in conducting the test. By analyzing the records of the class, we identified some points for improvement the manner in which the teaching material could be used. Based on these findings, we propose creating teaching material for elementary school students that is related to permeability.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

巻 42, p. 77-86, 発行日 2020-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24328871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:55:59.190871
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3