Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2021-04-08 |
タイトル |
|
|
タイトル |
AI への理解を促す中学校技術科の双方向プログラミング授業の開発 ~分散型自動会話システムのプログラム作成を通して~ |
その他のタイトル |
|
|
その他のタイトル |
Development of programming classes for technology subject in junior high school to promote understanding of AI: Using distributed automatic conversation system as the teaching materials |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
AI(人工知能) |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
チャットボット |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
双方向性のあるコンテンツのプログラミング |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
技術科 |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
AI |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Chatbot |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
bidirectional programming |
主題 |
|
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
technology education |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
|
|
ID登録 |
10.20569/00005497 |
|
ID登録タイプ |
JaLC |
作成者 |
秋山, 政樹
花田, 守
菅家, 久貴
本多, 満正
AKIYAMA, Masaki
HANADA, Mamoru
KANKE, Hisataka
HONDA, Mitsumasa
|
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
筆者らはコンピュータプログラムによって自動制御された現実社会の技術システムの仕組みや社会的意義等について,子どもが実感を伴って学べる授業づくりを課題としてきた. 今回,AIの内部処理を手作業で補うプログラミングを通して,AIの仕掛け等に対する理解を促す授業を開発した.開発授業においては,分散型の自動会話システムのプログラミング教材を利用するため,クラウドにアクセスしながら動作するAIの内部処理についてイメージさせやすい.本稿では,開発授業の教育効果について検証した. |
内容記述 |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
The authors have aimed to create hands-on lessons in which children can learn about technology systems automatically controlled by computer programs, and their social significance in the real world. We developed manual programming lessons that facilitate understanding of the mechanisms and internal processes of AI, using a distributed cloudbased dialog system as an example as to how it operates. In this paper, we sought to verify the educational benefits of such classes. |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
書誌情報 |
秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
巻 42,
p. 55-64,
発行日 2020-03-31
|
ISSN |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
24328871 |
NCID |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12777702 |
出版者 |
|
|
出版者 |
秋田大学教育文化学部附属教職高度化センター |