WEKO3
アイテム
APGIII・IV 体系に基づいた中学校理科の被子植物に関する授業開発について
https://doi.org/10.20569/00005169
https://doi.org/10.20569/00005169324d4ef9-2a82-4ea6-8ea3-96ebb7ccc975
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kbk75(7) (871.2 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-10-08 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | APGIII・IV 体系に基づいた中学校理科の被子植物に関する授業開発について | |||||
言語 | ja | |||||
その他のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Development of the teaching subjects about “angiosperm” based on the APGIII ・IV for junior high school science education | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | APG III・IV | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 花粉溝 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 新エングラー体系 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 新規教材の提案 | |||||
主題 | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学校教科書 | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | APG III・IV system | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | coplate | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | new Engler system | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | new proposal education subjects | |||||
主題 | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | textbooks in a junior high school | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.20569/00005169 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
作成者 |
石井, 照久
× 石井, 照久× 井田, 秀奈美 |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In research field, the systematics of angiosperm is changing from new Engler system which is mainly based on morphology of plant to APG III・IV system which is mainly based on DNA sequences. Illustrated books published most recently and that on the website almost are based on APG III・IV system. We found new Engler system still in the textbooks and the guideline for education in a junior high school. In such circumstances, junior high school student doubt which system is true. In this paper, new educational subjects based on APG III・IV system are also proposed, in which includes observation of the coplate (key feature) in angiosperm. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 被子植物の分類は,形態に基づく従来の新エングラー体系から,DNA の塩基配列に基づくAPGIII・IV 体系へと移行しつつあり,最新の図鑑やインターネット図鑑は後者に準拠している。 本研究で中学校理科の教科書における植物に関する記載を調べた結果,依然,新エングラー体系に基づいて記載されていることが判明した。また,中学校理科の指導内容も新エングラー体系に沿っていた。このような現状では,中学生が新しい分類体系に触れると混乱が起こる可能性が高いと考え,本研究ではAPGIII・IV 体系に基づいた新規の授業も開発した。開発した新規授業は,APGIII・IV 体系の被子植物の分類で,要となっている花粉の溝の観察を行うことが特徴である。 |
|||||
言語 | ja | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
書誌情報 |
ja : 秋田大学教育文化学部研究紀要 教育科学 号 75, p. 7-15, 発行日 2020-03-01 |
|||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 2433-4952 | |||||
NCID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12812315 | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 秋田大学教育文化学部 |