ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 10 教育文化学部(含:旧教育学部)
  2. 10C 本学関連学会刊行誌
  3. 10C5 あきた数学教育学会誌
  4. 第1号(10C5)

高校数学における授業改善の軌跡と次の課題「定着」-5年目の報告と小テストの活用-

https://doi.org/10.20569/00004082
https://doi.org/10.20569/00004082
97c381b9-e5d8-40ed-9f90-83f1b76ba817
名前 / ファイル ライセンス アクション
aktsu1(9).pdf aktsu1(9).pdf (1.7 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2019-09-19
タイトル
タイトル 高校数学における授業改善の軌跡と次の課題「定着」-5年目の報告と小テストの活用-
言語 ja
タイトル
タイトル The history of lesson improvement and the next issue "consolidation" - 5th year report and utilization of quizzes -
言語 en
言語
言語 jpn
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 アクティブ・ラーニング
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 主体的・対話的で深い学び
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学習内容の定着
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小テスト
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 active learning
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 proactive
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 interactive and deep learning
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 establishment of learning content
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 quizzes
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20569/00004082
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
作成者 岩見, 進

× 岩見, 進

ja 岩見, 進
秋田県立秋田高等学校

en IWAMI, Susumu

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 4年前から年度ごとにテーマを決めて様々な授業改善を行ってきた。授業の主役は教師ではなく生徒である。授業において教師は脇役として,主役である生徒の学習内容の理解や活用をいかに支援できるかが試されている。生徒を「主体的・対話的で深い学び」に導くための手法は数多くある中で,2年前からグループ学習を中心としたアクティブ・ラーニング型の授業改善を行ってきた。
授業改善を進めてきた結果,授業内での理解や活用が出来ており,脇役としての教師の支援は達成出来てきたが,「学習内容の定着」までには至っていないことを感じるようになった。そこで,授業改善5年目にあたる今年度は,「学習内容の定着」に焦点をあてて授業改善に取り組むことにした。そのために,授業の導入時に小テストをうまく活用することで良い結果を得ることができた。また,生徒の意見も好評価であった。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 We have decided theme for each year from four years ago to improve lessons variously. The protagonists of the class are not teachers but students. In the classroom teacher is being tested as a supporting role, how to support understanding and utilization of learning contents of leading students. While there are many methods to lead students to "proactive, interactive and deep learning", we have been improving active and learning classes focusing on group learning from two years ago. As a result of improving classes, I was able to understand and utilize in the lesson and I was able to achieve support from teachers as a supporting role, but as I feel that I have not reached the "establishment of study content" became. Therefore, this fiscal year, which is the fifth year of class improvement, we decided to focus on "classroom content" and work on improving classes. For that, good result was obtained by using the quiz well when introducing the lesson. Also, the opinion of the students was a favorable evaluation.
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : あきた数学教育学会誌
en : Journal of society of mathematical education in Akita

巻 1, p. 9-16, 発行日 2019-08
収録物識別子
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2435-1164
収録物識別子
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12869684
出版者
出版者 あきた数学教育学会
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:15:58.785822
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3