ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 10 教育文化学部(含:旧教育学部)
  2. 10C 本学関連学会刊行誌
  3. 10C4b 東北数学教育学会誌
  4. 第50号(10C4b)

数学学習を通した効果的な小集団学習の方向性についての検討

https://doi.org/10.20569/00003772
https://doi.org/10.20569/00003772
61a9cbef-2b7a-456e-bc89-e8d0ebe93ebc
名前 / ファイル ライセンス アクション
tosu50(52).pdf tosu50(52).pdf (1.1 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2019-06-12
タイトル
タイトル 数学学習を通した効果的な小集団学習の方向性についての検討
言語 ja
タイトル
タイトル Examination about directionality of effective small-group learning through mathematics study
言語 en
言語
言語 jpn
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 小集団学習
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 協同と競争
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 学習観と授業観
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 満足度
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Small-group learning
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Cooperation and competition
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 View of learning and view of class
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 degree of satisfaction
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20569/00003772
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
作成者 茂泉, 優

× 茂泉, 優

ja 茂泉, 優

Search repository
MOIZUMI, Yu

× MOIZUMI, Yu

en MOIZUMI, Yu

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿の目的は,数学学習において小集団学習を実施し,学習者の学習観や授業観,協同や競争の概念および満足度を調査することで,効果的な小集団学習の方向性について明らかにすることである。そのために,高等学校にてTGT方式による小集団学習を実施した。実施にあたり,拡散的思考を必要とする課題を扱い,集団間の競争を用いた。分析にあたっては,先行研究に依拠した尺度を用いた。その結果,以下の3点が導かれた。第一に,協同と競争が対極にある傾向が見られた。第二に,複数の学習観や授業観が存在し,志向に応じた教授法が示された。第三に,本小集団学習は,数学学習内容を習得するのに有用であり,社会性を向上させることが分かった。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose on writing is to put small-group learning into effect in mathematics study and investigate learner’s view of learning, view of class and concept of cooperation and competition and degree of satisfaction and is to reveal directionality of effective small-group learning. Small group learning by Teams-­Games­-Tournament was conducted in a high school for it. When it was put into effect, I dealt with a problem which requires divergent thinking and used competition between the group. The linear measure which depended on the previous research was used in case of an analysis. As a result, the following three points were indicated. The First point is that the tendency cooperation and competition is in the opposite side can be seen. The Second point is that more than one view of learning and view of class existed, and a teaching method according to the intention was indicated. The Third point is that this small-group learning is useful acquiring mathematics study contents, and the sociality is improved.
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : 東北数学教育学会誌

巻 50, p. 52-62, 発行日 2019-03-31
出版者
出版者 東北数学教育学会
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:21:04.331542
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3