ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 10 教育文化学部(含:旧教育学部)
  2. 10C 本学関連学会刊行誌
  3. 10C4b 東北数学教育学会誌
  4. 第50号(10C4b)

問題解決停滞におけるメタ認知的支援に関する研究

https://doi.org/10.20569/00003771
https://doi.org/10.20569/00003771
b69468b4-817b-4c63-b7b0-952fbb3264d4
名前 / ファイル ライセンス アクション
tosu50(44).pdf tosu50(44).pdf (1.3 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2019-06-12
タイトル
タイトル 問題解決停滞におけるメタ認知的支援に関する研究
言語 ja
タイトル
タイトル Metacognitive Support on Stuck of Thinking
言語 en
言語
言語 jpn
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 メタ認知的支援
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 問題解決停滞
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 積極的支援
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 半消極的支援
主題
言語 ja
主題Scheme Other
主題 消極的支援
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Metacognitive Support
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Stuck of thinking
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Aggressive support
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Moderate mathematics support
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Moderate support
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.20569/00003771
ID登録タイプ JaLC
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
作成者 椎名, 美穂子

× 椎名, 美穂子

ja 椎名, 美穂子

Search repository
SHIINA, Mihoko

× SHIINA, Mihoko

en SHIINA, Mihoko

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,数学問題解決者の問題解決停滞の局面において,より自律的な問題解決を促すために必要な教師のメタ認知的支援の在り方について提案をすることである。 重松・椎名(2019)の先行研究から,解決者が問題解決停滞の状態では「無反応であるため,待つよりも分かり易い説明をしたほうがよい」と教師が判断してしまい,教師主導になること,安易に認知の支援が行われること,自律的な解決を促すメタ認知的支援は行われにくいことが見えた。そこで,認知とメタ認知の支援が行われやすい問題解決停滞の局面を取り上げて観察し,分析を行った。 その結果,認知的支援(積極的支援)とメタ認知的支援(消極的支援)を対立的で二者択一的に捉えるのではなく,その2つの架け橋となる「解決者の思考文脈にある数学的な認知的内容を取り上げて行う支援(半消極的支援)」の必要性が見えた。そこで,問題解決停滞の局面からの考察から,メタ認知的支援への移行を図るための「積極的支援」「半消極的支援」「消極的支援」の3つの段階モデルを提案する。
言語 ja
内容記述
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper mainly focuses on the case of learner's stuck of thinking, suggesting about teacher's metacognitive support to foster student as self-motivated learners. The preceding study of Shigematsu and Shiina (2019) have shown that it's difficult for teacher’s metacognitive support to prompt self-controlled way, on the case of learner's stuck of thinking, because it's better to support by teacher when it's no reaction the state of the learner's problem solving delay. In this research, the method was conducted observing and analyzing on the case of learners' stuck of thinking, where teachers give easy support to students. The result was found that the support for mathematical recognition for learners exists without thinking in opposing way, without thinking like a choice between two things. Aggressive lead support, Moderate support, and Moderate mathematics support, those 3 stages were proposed to plan for a gradual shift in problem solving.
言語 en
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 ja : 東北数学教育学会誌

巻 50, p. 44-51, 発行日 2019-03-31
出版者
出版者 東北数学教育学会
言語 ja
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:21:05.154536
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3