ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 11 教職高度化センター
  2. 11B 本学紀要
  3. 11B1b 教育実践研究紀要
  4. 第41号 (11B1b)

教員育成指標に基づくアンケート調査による小学校初任者教員に関する一考察

https://doi.org/10.20569/00003757
https://doi.org/10.20569/00003757
ed479654-7ed8-44b1-87ec-8ce253cf5fb1
名前 / ファイル ライセンス アクション
jis41(69).pdf jis41(69).pdf (1.9 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2019-05-09
タイトル
タイトル 教員育成指標に基づくアンケート調査による小学校初任者教員に関する一考察
その他のタイトル
その他のタイトル A Study on Newly Adopted Teachers at Elementary School by Questionnaire Survey Based on Teacher Education Indicators
言語
言語 jpn
主題
主題Scheme Other
主題 教員育成指標
主題
主題Scheme Other
主題 教員養成
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher training
主題
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teacher Education Indicators
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.20569/00003757
ID登録タイプ JaLC
作成者 田仲, 誠祐

× 田仲, 誠祐

田仲, 誠祐

Search repository
佐藤, 学

× 佐藤, 学

佐藤, 学

Search repository
鎌田, 信

× 鎌田, 信

鎌田, 信

Search repository
細川, 和仁

× 細川, 和仁

細川, 和仁

Search repository
秋元, 卓也

× 秋元, 卓也

秋元, 卓也

Search repository
TANAKA, Seiyu

× TANAKA, Seiyu

en TANAKA, Seiyu

Search repository
SATO, Manabu

× SATO, Manabu

en SATO, Manabu

Search repository
KAMADA, Shin

× KAMADA, Shin

en KAMADA, Shin

Search repository
HOSOKAWA, Kazuhito

× HOSOKAWA, Kazuhito

en HOSOKAWA, Kazuhito

Search repository
AKIMOTO, Takuya

× AKIMOTO, Takuya

en AKIMOTO, Takuya

Search repository
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 教員養成のカリキュラム改善の基礎的資料を得ることを目的に,秋田大学を卒業後,講師を経験せずに採用された初任者教員の状況について把握するための予備調査を行った.質問紙は秋田県教員育成協議会が公表した教員育成指標に基づき作成した.調査の結果,秋田県では,管理職は初任者に対して寛容な評価をする傾向があり,校長を対象とした全国調査結果とは異なる状況がみられた.また,初任者は自己を厳しく評価する傾向があり,特に,「授業づくりと学びの創造」の項目においては肯定的回答率が指導担当の評価を大幅に下回るなどの傾向がみられた.今回の予備調査から見い出された,これらいくつかの傾向を整理し,本調査において継続的に状況を把握するべき事柄,及び調査の実施において配慮するべきことを明らかにした.
We conducted a preliminary survey on the situation of teachers employed at elementary school immediately after graduating from Akita University with the aim of obtaining basic materials for improving teacher training curriculum. The questionnaire was prepared based on the teacher training index developed by the Akita Teacher Training Council. As a result of the survey, in Akita prefecture, the management staffs tended to make a tolerant assessment for the newly adopted teachers, and there was a situation different from the result of the nationwide survey targeting the principals. In addition, the new adopted teachers tended to evaluate themmselves severely, and in particular, in the item of "Creating lessons and creating learning", there was a tendency that the positive evaluation was significantly lower than the evaluation of managerial positions. By organizing these trends found from this preliminary survey, we clarified what should be continuously grasped in this survey and what should be taken into consideration when conducting the survey.
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
書誌情報 秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要
en : BULLETIN OF THE CENTER FOR EDUCATIONAL RESEARCH AND PRACTICE FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY

巻 41, p. 69-74, 発行日 2019-03-31
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2432-8871
NCID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12777702
出版者
出版者 秋田大学教育文化学部附属教育実践研究支援センター
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 11:21:27.139860
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3